Stöd Ukraina

Pelins blogg

Söndag 17 Februari 2008 - Island

Trippen till Reykjavik

Tillbaka till Sverige igen efter en långweekend på Island!
Island är helt klart ett spännande land.

När vi landade i Keflavik var det grönt ute och på gränsen till vårväder.

Vi bestämde oss för att åka till den Blå lagunen på en gång efter vi landat eftersom den ligger så pass nära flygplatsen. Nästan på en gång när vi klev ur bussen, så började det att snöa! Så vi blev helt vita i skallen av all snö men vad härligt det var att bada! Mmmmmmm.....

Vattnet är faktiskt så blått som bilderna visar. Ser nästan lite mjölkaktigt ut.

Vi stannade vid Blå lagunen i ca: 2 ½ timme sedan åkte vi direkt till vårt hotell Hilton Nordica:

Fin utsikt från vårt hotellrum:

Dagen därpå åkte vi iväg på den berömda gyllene cirkeln vilket innebär 30 mil med buss på diverse kända utflykter på Island. Vi hade en enorm tur med vädret (som är väldigt lynnigt på Island) för vi hade strålande sol under hela dagen. Det hade dock kommit mycket snö under natten så det var lite slirigt för bussen att ta sig fram. Nästan så att man var lite rädd för bussföraren körde praktiskt taget som en liten dåre!!

Ett stopp på vägen var en stor krater där sångerskan Björk haft konsert (nere på botten) för ett gäng år sedan.

Vi besökte Gullfoss, ett jättevattenfall:

och gejsrarna så klart:

Nackdelen med att åka på vintern till Island är att det mest är ånga man ser från gejsrarna eftersom det är så kall luft. Så jag lyckades inte få någon superbild på "utbrotten" som kom ca: var sjunde minut. Men var häftigt det var när det sprutade så mycket vatten! Läskigt var det. Här är ett utbrott:

Det var mycket turister på Island och japanerna verkade speciellt intresserade av att åka i dessa monstertrucks med enorma hjul:

Vi red aldrig på Islandshästar men var ju ändå tvungen att ta några bilder på dem:

Gyllene cirkeln tog ca: 8 timmar och var en jättebra resa. Så fint det Isländska landskapet är!
Dagen därpå gjorde vi inga större utflykter, utan strövade mest omkring i Reykjavik. Här är en bild på Hallgrimskirkja som är en jättehög kyrka mitt i city som dessutom ser ut som en rymdfarkost:

Taket inne i kyrkan:

Utsikten över Reykjavik taget från kyrkan:

Därefter var vi så frusna så vi gick till ett utomhusbad som låg ca: 10 minuter från vårt hotell och badade i geotermiskt varmt skönt vatten.

Vi besökte köpcentrat Kringlan som hade ungefär samma affärer som vi har här i Sverige. Hittade denna glassbar med väldigt skumma färger.... och vill man käka glass när det är så himla kallt som det är där??...

På kvällen begav vi oss vidare för att äta tjusig mat på Lobster house som det så klart serverades hummer (varav namnet..) i stora lass.

Lite häftigt var att de hade tavlor i taket!:

Oj vad mätt man blev! Ha ha! Som "tur" var det tre rätter till med hummer....

Vi visste ju så klart redan innan vi åkte att det skulle vara dyyyyrt på Island men jag lovar att man ändå får en chock när man kommer dit och upptäcker att det är ÄNNU dyrare!! Så maten på Lobster house var ju dyrare än dyrast om man säger så....

En stor miss från vår sida var ju att det precis den här helgen var "Food and fun" helg i Reykjavik vilket innebar att mästerkockar från hela världen besöker staden för att laga mat och för att tävla. Den stora festen var ju på vårt hotell och hade man vetat om detta innan, så hade man ju kunnat boka ett bord på vår restaurang Vox (där för övrigt Clintan och Tarantino käkat) en månad innan och med andra ord fått äta mästerlig mat. Till frukosten dan där på satt tex Carl-Jan från Grythyttan och käkade frulle. Det var mååånga pälsar och fina bilar vid hotellet kan tilläggas.... Så tips till alla som åker till Island i februari, kolla om det är Foof and fun när ni åker dit.

Så vad ska jag säga då? Jo, Island var ett häftigt men väldigt väldigt VÄLDIGT dyrt land. Fick även en stor känsla av att människorna är lite flummiga eller oorganiserade (fast egentligen tror jag det beror på att de inte bryr sig så mycket) för alla turer vi åkte på inkluderat flyresan och transfer t o r hotellet var struliga. Ingen verkade ha koll på någonting. Det löste sig så klart, men det var ändå struligt till en början. Gyllene cirekeln var helt underbar samt den Blå lagunen. Jag skulle absolut kunna tänka mig att åka tillbaka igen, men då när jag vunnit X antal kronor på lotto :)

Slut på resan!

Hej!

Nu närmar sig resan med stormsteg. Ska bli så spännande att åka till Island! Har alltid varit en dröm att åka dit. Har fått lite tips på vad man bör göra och se där. Tack för dessa!

Skulle gå och växla pengar till isländska kronor igår på Forex, men pengarna var slut... så nu har jag beställt till på onsdag. Hoppas ingen annan tar dem innan mig nu!! Fick även reda på att Nordea börjat ta avgift när man växlar utländsk valuta, så Forextjejen rek. mig att ta ut kontanter och komma dit och växla in dem. Fast nu var det ju inte någon hejdundrande summa direkt: 40:-.... Men ändå!

Det som står på tur är att inköpa en baddräkt inför kommande dopp i den blåa lagunen. Finns INTE många baddräkter att välja på kan jag ju säga.... jakten fortsätter!
Dela med andra:    

Kommentarer
Pelin säger:
Tack! Oj, jag är tydligen inte så flitigt inne på den här sidan längre, ser att du skrev inlägget i maj...! Min senaste resa var till Island och det var toppen där. Men skulle nog hellre åkt dit nu, eftersom det är lite billigare för oss svenskar.... var så fruktansvärt dyrt där då. Hur hade ni det? Kanske ni är där nu?
Postat 2009-07-07 11:44  Anmäl
Laplander säger:
Kul läsning vår familj ska själva tillbaks till Island igen nu i sommar och nu är det ju betydligt mer prisvärt där också,
visst är det dyrt på Island speciellt om man ska åka på färdiga paketresor och med diverse bussutflykter och bo på fint hotell/äta på de finaste restaurangerna, men som vi brukar lägga upp det med hyrbil övernattningar på litet billigare hotell/vandrarhem och dessutom vistas mycket ute i obygden där vi är hänvisade att tälta o laga maten själva så blir det ju en helt annan prislapp på det hela vi kommer undan med samma pengar för 14 dagar inklusive egna utflykter till de flesta "måste" utflykterna som en del betalar för sin långweekend dit under lågsäsong och då åker vi under högsäsongen, förvisso inte lika bekvämt men litet mer äventyrligt och definitivt mycket mer prisvärt.
Postat 2009-05-04 09:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Lillahappemmpa
Lillahappemmpa säger om Pelins bild "Soluppgång":
mysigt :)
25 februari 2008 15:10