Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Lördag 8 Mars 2008 - Tokyo

Tokyo 2008-03-08

Målet för dagen är Obaida, den konstgjorda ön i Tokyo-bukten, med ett antal moderna anläggningar. Jag tar båten från Asakusa. Byte i Hinode. Det tar kanske en timme totalt. Inget speciellt intressant eller vackert att se från båten för övrigt.

Snackar med en från australien som "mellanlandat" i Tokyo ett par dagar. Det verkar vanligt, för att göra flyget från Europa mer behagligt. Poserar vid Frihetsgudinnan, som de uppenbarligen har också här. Går förbi Fujis huvudkontor. Australiensaren drar tillbaka, måste till flyget.

Jag fortsätter söderut till National museum of emerging science and innovation -- eller Miraikan, vilket är den enda skylt som syns utanför. Här vet jag finns något om roboten Asimo samt mer om robotteknik, men jag visste inte att de hade demonstrationer av Asimo, så det var en positiv överraskning (se film).

Käkar lunch på caféet på muséet, någon form av currygryta med ris, med pinnar självfallet. Efter en stund kommer en av de japanska gästerna till mitt bord med en sked :) Okej, snällt, men jag hade inga problem direkt med pinnarna ... men jag gissar att det såg illa ut.

Jag traskar omkring i området, går bl a igenom Toyotas demo-hall med bl a förarlösa bilar.

Tar sedan det upphöjda tåget, Yurikamome, tillbaka till fastlandet; väljer att åka västerut för utsiktens skull, över Regnbågsbron. Yurikamome är för övrigt förarlöst -- och rälslöst; det går på hjul med gummidäck.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
16 år sedan
Tallinn 2008-05-15
16 år sedan
Pirita 2008-05-14
16 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
16 år sedan
Narva 2008-05-12
16 år sedan