Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 2 Augusti 2010 - Skanör med Falsterbo
Resealbum: Skanör

Tidningskrönikan 2010

Skanörsommar.
Håller som bäst på att anpassa mig till den skånska kustväderleken. Havsfukten. Brukar ta några dagar för kropp och själ att hitta rätt.
Allt är fuktigt, lakanen, kläderna, håret, t.o.m. toapappret. Tillsammans med värmen känns det som ett "våtvarmt omslag"!
Håller också på att anpassa mig till semestertekniken. Ingen mobil, ingen dator, ingen TV. Känner mig fri, urkopplad och avkopplad. Kan ägna mig i lugn och ro åt strandlivet.
I min nakna sommardräkt lägger jag mig i den hetvita sanden. Lyssnar till havsvågornas sövande in- och utrullande. Bredvid mig gör jag ett solur av en fågelfjäderpenna och några pinnar. Bara för att få rätt tid för sommarprat i P1. Mojar ner mig i sanden - försöker skapa en anatomiskt följsam grop. Magläge - vill ju bli brun på rygg och bakben också. Tänk, att det ska vara så svårt, att ligga på mage. Ser bort mot mitt solur. Har nog legat så i 20 min. Ger upp - får bli brunutansolkräm på bakbenen i.st.
Plums ut i havets 23-gradiga vågor. Kastar mig över bränningarna på revlarna. Tantiga plaskunderarmarna och små simturer med frisyrhuvudet högt är inget för mig.
Fredagsfint.
253 steg och "Fångarnas kör" på CD, tar det att städa vår lilla hyrlänga. Dammtorkar ena sidan. Står kvar på samma plätt. Vänder mig om och dammar andra sidan.
Hänger trasmattorna på halvdörren ut från köket. Storm och regn gör dem rena, medan jag dammsuger pyttelilla köket, pyttelilla sovrummet och pyttelilla vardagsrummet.
Tvättrumsgolvet svabbar jag bara. Hinner nästan tömma tidningspåsen i miljötunnan, innan musiken är färdig.
Till sist klipper jag några gammelrosor på husgaveln. Häller vatten i kaffeglaskannan, och ställer ner rosorna.
Bank, post, vart tog ni vägen?
Postanvisning i brevlådan! Men banken är nedlagd, posten är nedlagd. Måste cykla ända till Höllviken. Kanske lika bra förresten. Det är rea i alla Skanörs sommarbutiker, och frestande nära att "slösa". Skönt med ett havsbad efter cykelturen, fast det är pausväder, första heldagen det regnar. När det regnar i Skanör, talar vi inte om duggregn. Det är, som om vattnet stiger upp ur havet. Man blir blöt långt innan, man hinner hoppa i. Vattnet är varmt.
Halvtorr cyklar jag hem till gården, och sätter mig i mitt skrivrum vid mitt lilla skrivbord framme vid det öppna fönstret. Utsikt över ängar och hav. Vinden tar fatt i gardinen, och jag känner en frisk fläkt genom mitt sommarblekta hår. Inga tangenter, men med blyerts och en chockrosa skrivbok känns det romantiskt. Får datorisera texten, när jag återkommit till huvudstaden.
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Underhållande kåseri.
Postat 2010-08-02 22:33  Anmäl
Peroerik säger:
Mycket trevlig läsning. Tack för den.
Postat 2010-08-02 21:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan