Stöd Ukraina

Raianders blogg

Onsdag 3 Oktober 2007

The Sound of Music 2007

Ja då har jag äntligen fått åka runt på ett flertal av inspelningsplatserna till Sound of Music. Bussen startade på central plats i lördags den 28:e september. Vi var ganska många på turen och guiden var en infödd österrikare med namnet Wolfgang.

Första stoppet var vid Leopoldskron Palace. Palatset fick föreställa familjens hem i filmen och det var i denna sjö som Maria och barnen kom med båten och trillade i vattnet. Det venitanska rummet inne i slottet kopierades i en studio i Hollywood och användes som balsal. I Leopoldskron så bodde Max i verkliga livet, han var vän med den riktiga familjen von Trapp. I filmen så gestaltas han av en skådespelare. Max lämnade Österrike vid krigsutbrottet och hade tänkt att åtrvända. Men när han fick veta att Hitlers stab hade använt honoms hem som någon typ av sambandscentral under kriget så vägrade han att sätta sin fot där mera.

Nästa stopp var Hellbrunn Palace från tidigt 1700-tal. Där står nu den berömda paviljongen där bla. Liesl och Rolfe dansar och sjunger "Sixteen Going on Seventeen". Den stod tidigare på privat egendom men efter filmens genombrott så fick Salzburg stad den som gåva och den flyttades till Hellbrunn. Samma här som i Leopoldskron balsal så är det bara extriören som används. Intiörscenerna spelas in i en kopia i Hollywood med studioregn.

När Maria blir avsläppt av bussen i inledningen av filmen, så vandrar hon i denna allé sjungandes "I Have Confidence" på väg till Kapten von Trapps hem. Allén går från centrala Salzburg ut till Hellbrunn Palace och tar ca en timme att vandra. I denna allé så änvänds även några träd där barnen klättrar iförda dom nysydda kläderna av gardintyg. Halvägs in i allén så finns grinden framför ett vackert hus som i filmen ska föreställa grinden till kaptenens hem. Idag så inrymmer byggnaden en musikskola.

Klostret Nonnberg Abbey där Maria befinner sig i början på filmen och även kyrkan där Maria och kaptenen gifter sig finns inne i Salzburg. Kyrkans extriör används enbart i filmen medans intriören har filmats på helt annan plats. Närmare bestämt i Mondsee, fyra mil öster om Salzburg.
Här inne vandrar Maria ledd av Liesl altargången fram till kaptenen som står nedanför trappan till huvudaltaret. Bröllopet kan ta sin början inne i Basilikan i Mondsee.

Sången Do-Re-Mi utspelar sig på många platser i och runt Salzburg. Scenen då Maria och barnen åker ånglok är inspelad i St. Gilgen och även några andra scener. Kan förstå att att filmteamet fastnade för denna plats då den är alldeles bedårande. Ska nog vid tillfälle kombinera St. Gilgen med Salzburg. Skulle gärna stanna i den lilla byn en natt eller två och insupa atmosfären och även "Climb the Mountain" och ta en båttur på Wolfgangsee. Från centralstationen i Salzburg kan man ta buss 150 till St. Gilgen.
Sången fortsätter genom denna statyrad som är belägen i Mirabell garden. Även fontänen som dom dansar och sjunger runt och trappan som avslutar Do-Re-Mi finns i Mirabell garden.
F.o.m att Maria kommer till familjen von Trapp (1926) tills dom flyr över bergen -i verkligheten tog dom tåget till Italien- utspelar sig under 12 år. Dom fick även två barn tillsammans. På film går allt mycket snabbare som tur är.

Ja det var några av platserna som jag besökte på min Salzburgstur. Bortsett från vädret som kunnde ha varit bättre så var Salzburgbesöket mycket trevligt, vill gärna tillbaka.
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Vilken underbar blogg. Den rundresan skulle jag själv vilja göra. Jag och min dotter har sett filmen flera gånger. Klassisk film.
Postat 2007-10-13 10:51  Anmäl
Reseglad säger:
Super blogg,mycke interresant att läsa,har själv besökt Mondsee och St.Gilgen.
Postat 2007-10-03 21:43  Anmäl
Gullsing säger:
Åh, så trevligt att få läsa din blogg. Man har ju sett filmen och hört om familjen Trapp så många gånger, så det var en mycket intressant blogg du har skrivit.

Hälsningar Gilla
Postat 2007-10-03 15:44  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Tågresa Dresden - Berlin
15 år sedan
Ångbåtsresa på Elbe
15 år sedan
Bastei-bergen
15 år sedan
Trevliga Bad Schandau
15 år sedan
Pirna
15 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Tj
Tj säger om Raianders bild "St. Gilgen och Wolfgangsee":
Österrike är förbannat fint.....
18 januari 2008 23:13
Heidine
Heidine säger om Raianders bild "Hellbrunn Palace":
Fint bilde!
24 november 2007 11:57