Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Fredag 19 Oktober 2018 - Queenstown

The Place for Adrenaline Junkies

Copyright © Bejjan888™

Queenstown ligger vackert inbäddad bland bergen och är, trots sin altitud på endast 310 meter över havet, en skid- och snowboardresort. Det var här som bungy jump föddes och listan över äventyrliga saker att göra i Queenstown är lång; fallskärmshoppning, heli-skiing, linbana, jet-boating, skärmflygning och forsränning är några exempel.
Även om Queenstown är en stad för äventyrslystna, bjuder staden på kulinariska maträtter och konstnärlig ådra, utsökta viner och ett brett spann av barer som förgyller kvällen efter en fartfylld dag.

Jag hade förbokat en ridtur här i Queenstown och hade pick-up klockan 08:45 vid Visitor Information Center nere i centrum. Det var inte särskilt svårt att hitta i centrum, då det bokstavligen talat består av tre parallella gator som korsas av två andra parallella gator. Trots att sommarsäsongen inte riktigt kommit igång ännu, var det relativt många turister här i Queenstown ändå.

Det tog cirka 15 minuter med bil att ta sig till Ben Lomond Horse Treks. Jag hade bokat en privat ridtur, dvs inga andra än jag och guiden skulle vara med. Två hästar stod sadlade och tränsade och väntade när vi kom fram. Hjälm och short-chaps (eller half-chaps som de kallade dem) fick jag låna på plats. Min häst var Alisha, hon var lite väl rund, men med tanke på att det är början av säsongen (oktober – maj) så var det förståeligt. Men hon var inte seg för det, hon var pigg som en mört och hängde efter guiden utan problem.

Ridturen började med en grusväg längs en bergssida i Moonlight Valley, där guldgruvor funnits för länge sedan. Ju högre upp vi kom, desto mer otroliga blev vyerna och både kor och får betade mellan bergstopparna. Det var rofyllt, ingen störande trafik, bara fågelkvitter och dalflodens rinnande vatten som hördes till och från.

Efter lite trav och galopp fick vi sitta av hästarna och gå brant nerför.

Nere i dalgången vände vi tillbaka mot stallet igen och korsade en liten flod som rann längs dalen med turkost vatten.

Efter mera galopp avslutades ridturen med fotostopp framför Moke Lake. En fantastisk ridtur med blå himmel och strålande solsken.

Väl tillbaka på hotellet blev det en dusch och byte av kläder. Skorna var dyngsura efter alla passager över floden under ridturen. Smart som man är, så hade jag med mig ett par andra skor också. Gick ner till centrum och gick längs stranden på Lake Wakatipu som bjöd på fototillfälle efter fototillfälle.

Men nu började molnen hopa sig och det såg ut som om det började bli lite mulet och blåsigt. Jag gick sedan till gondolen som jag åkte med ut till utkiksplatsen.

Här uppe fick man panoramavyer över Queenstown och otaliga bergstoppar och bergskedjor. Helt magiskt! Det är inte undra på att Drottning Elizabeth av England vid ett besök i staden ska ha sagt att ”This town is worth a visit of a Queen”. Men namnet Queenstown kommer dock inte från Queen Elizabeth, utan från Queen Victoria. Tog gondolen ner igen och vandrade vidare genom staden och kom fram till den Botaniska trädgården. Eftersom det var vår och på väg mot sommar fanns det en del blommor såsom tulpaner och magnolia.

En del fåglar kunde ses, bland annat Paradisgravand (Paradise Shelduck), som jag fick intressant fakta om under min ridtur av guiden. Paradisgravanden hittar sin partner och lever med varandra livet. Om honan dör först, svälter hanen ihjäl. Om hanen dör först, väljer honan en annan hane och fortsätter leva med denne istället.
På kvällen samlades gänget och de som ville åt middag tillsammans.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
47 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
47 veckor sedan
En gråmulen dag
47 veckor sedan
Shkodër och Krujë
47 veckor sedan
Slapp dag... igen
47 veckor sedan