Stöd Ukraina

Farbror_frejs blogg

Onsdag 8 April 2009 - Dubai

The Arabian dream

Dubai är ett hett resmål. Jag gjorde en gång ett kort besök i ökenlandet, detta hejdlösa eldorado för arkitekter med monumentala mål. Dubai siktar mot stjärnorna. Här ska allt bli först och störst. Skyskrapor som på Manhattan. När stränderna inte räcker till skapas konstgjorda öar; The Palms, utformade som palmer med lyxvillor och ofantliga hotellanläggningar, och The World, en skärgård om 300 öar, som en ”världskarta”. Inne i öknen byggs Dubai Land med golfbana designad Tiger Woods, Eifeltorn, kinesiska muren och annat som ryms i vår värld.

Till Dubai kommer miljontals turister och affärsmän årligen för att häpna inför hotell som ser ut som sagoslott, grekiska tempel, pyramider. Shoppingcentra med överdåd av luxuösa butiker är också upplevelsecentra. En slalombacke som håller fem minusgrader trots 40 graders hetta ute, en skridskobana, ett akvarium där du ser fiskarna var du än befinner dig. Dubai, ett förföriskt glitter, en orkan som lämnat en enorm samling brokig, oftast smaklös lyx efter sig, ett överflöd som inte borde lämna någon oberörd. Öknen och Dubai har inga gränser. 20% av världens byggkranar lär finnas i Dubai och vi har endast sett en del av allt som planeras.

Jag lyssnade på SR:s Konflikt med rubriken ”Gulfens pyramidbyggen och dess slavar”. The Arabian dream, såsom den rika delen av arabvärlden drömmer den, med horder av tjänstefolk från Asien byggs av nutidens slavar från länder som Indien, Pakistan m fl. Det är slavar som inga turister riskerar att möta. De bor inte i paradiset utan i helvetet, i trånga smutsiga arbetsläger i ökenområdet utanför staden, i baracker med 6-10 arbetare per rum. Deras arbetsdagar är extremt långa. Medan andra svalkar sig i havet, poolen eller på det luftkonditionerade hotellet, arbetar de i den olidliga hettan för en månadslön som motsvarar vad en trerättersmiddag kostar på de hotell, som de bygger.

Frågan är om denna oerhörda mängd storslagna pyramidbyggen förutsätter ett slaveri? Skulle de överhuvudtaget kunna bli till om anständiga arbetsvillkor gällde för byggnadsarbetarna?

Hembiträden arbetar under omänskliga arbetsvillkor och sexuella övergrepp är vanliga. Bara från Sri Lanka har 700.000 kommit till Mellanöstern. Andra kommer från länder som Filippinerna, Indien, Pakistan och Bangladesh . Enligt Human Rights Watch gör inte regimerna i Mellanöstern mycket för att stoppa omfattande psykiska, fysiska och sexuella övergrepp mot dessa mycket utsatta arbetare.

Dubai ryggar inte heller inför klimathotet. Enorma mängder energi krävs för att kyla alla otroliga anläggningar mitt i öknen. Energikonsumtionen per capita är bland de högsta i världen.

Dubai - du ger mitt besök en mycket illasmakande eftersmak och till dig vill jag aldrig återvända!
Dela med andra:    

Kommentarer
Farbror_frej säger:
Förvisso en konstgjord värld. Är den också gjord för konstgjorda människor? Jag tänker på alla miljoner som väljer detta resmål.

Men de som har byggt denna onaturliga värld? Jag läste en artikel att gästarbetarna tvingats betala nästan18.000 kronor för sitt visum. De lånade dessa pengar, eftersom de utlovats fantastiska löner. Väl i Dubai fann de sig grundlurade med fråntagna pass och en månadslön på 1.500 kronor för tolvtimmarsskift. Nu kastas de som inte längre behövs ut ur landet, hem till enorma skulder, som de aldrig blir kvitt och som går i arv till nästa generation. Många väljer att hellre ta sina liv. Dessa SUV’s har även ett mänskligt pris.
Postat 2009-06-23 09:13  Anmäl
Christos säger:
Goda nyheter farbror!

Det är bara en tidsfråga innan Dubais saga är all. Allt fler överger detta fantasilösa ghetto. För 75 år sedan var de infödda här lyckliga. De hade sina tält, sina kameler och sin familj - allt man behöver för ett gott liv inte sant? Helt plötsligt skall man börja mäta sin sin lycka i antal SUV´s och då går det ofrånkomligen åt skogen.

C.
Postat 2009-06-21 15:56  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet