Stöd Ukraina

Magnus blogg

Torsdag 23 November 2006

Thanksgiving

Så var det dags för Thanksgiving igen.
3,5 miljoner människor vid Times Square för att titta på paraden och då har jag inte räknat alla som går i paraden. Jag har förresten inte räknat de som tittar heller, den siffran har CBS uppskattat.
För mig känns det dock som en helt vanlig dag och det är ju inte konstigt eftersom jag inte har denna högtid inplanterat i mitt system ännu så att säga. Jag passade dock på att fråga flera jag känner och många jag inte känner om varför man firar Thanksgiving och jag blev inte förvånad då ingen kunde svara annat än att man bara äter.
Jag menar då att man borde fira Thanksgiving varje dag året runt för äter gör man hela tiden i det här landet.
Jag vet att iallafall att det har att göra med de första emigranterna som kom till Amerika men det var det ingen som visste något om. Jag tycker det är sorgligt när högtiders innbörd glöms bort. Lika tråkigt tycker jag att det är när man i Sverige börjat fira Halloween. Av vilken anledning!!?? Det är ju en helg som köpmännen börjat pränta in i folks huvuden.

Snart är det jul i alla fall och då kan även jag fira och jag vet även varför julen firas även om jag tycker att Jesu födelse och allt annat som står i bibeln mest är som sköna sagor, för så fick jag bibeln presenterad när jag gick i lågstadiet. Enda gångerna som bibeln åkte fram och fröken skulle läsa högt ur den var ju vid jul och påsk så då är det inte så konstigt att jag ser bibeln som sagor.
Precis som dagens Halloween-firande. Barnen får det inpräntat i skallen via TV-reklamen och vuxna tar det som en anledning att klä ut sig och dricka sprit.
Vilket även jag kommer att göra på julafton som jag firar ensam i år, jag ska klä ut mig till tomte, äta julmat och dricka sprit och skåla med mig själv i min fickspegel.

Happy Thanksgiving!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Thanksgiving
17 år sedan
Tillbaka
17 år sedan
Slut på det roliga
17 år sedan
VM har börjat med detta VM:s största fiasko...
17 år sedan
Nu är det snart VM!!
17 år sedan