Stöd Ukraina

Falcones blogg

Tisdag 1 Augusti 2006 - Sverige

Thailand here we come

Det bär av till Thailand i slutet av augusti -06 för 17 dagar av absolut avkoppling och nöje! Skall bli så skönt!

Jag och min sambo kommer att vara i Krabi ena halvan av resan och Kata i Phuket den andra. Ska bli intressant att se kusten vid Krabi då jag inte har varit där förut. Det ska vara väldigt vackert vid den s.k Andaman-bukten. Jag hoppas att jag får med mig lika trevliga reseminnen nu som då jag sist var i Thailand. Jag och min sambo har båda varit i Phuket men det är första gången vi är där tillsammans.

För sex år sen hade jag nämligen den otroliga turen att kunna åka jorden runt och var då en månad av den totalt sex månader långa resan i Thailand och hade Bangkok som utgångspunkt den gången. Hade sparat i ett helt år till den resan.

Det blev både Koh Samet, Chiang Mai och Phuket då. Chiang Mai var ett trevligt ställe och är, om jag förstått det rätt, den näst största staden i Thailand. Det blev elefantritt, forspaddling och camping; mycket trevligt. Staden i sig hade också mycket att erbjuda av bra shopping, god mat och mycket att se. Det som dock var mest förvånande var att i skogen norr om staden så fanns det inga fåglar. Jag hörde iallafall inga och när jag frågade om det så sa guiden att det var för att befolkningen där hade ätit upp alla fåglarna och äggen deras pga brist på mat. Tänk er en skog som är i stort sett tyst, skumt!

Från Bangkok tog jag tåget till Sura Thani för att bo i Phuket den sista veckan innan jag åkte vidare till Malaysia. Den tågresan var bara en transportsträcka och såhär i efterhand hade det varit smidigare och tidsbesparande att ha flugit istället då inrikesbiljetterna inte kostade så mycket mer än tåget.

Bodde då vid Kata Beach vilket var ok men egentligen inte så märkvärdigt. Den stora anledningen till det var att jag hade varit en vecka på ön Koh Samet före vistelsen på Phuket vilket var mysigare då det var en mindre ö och inte så mycket folk.

Den stranden på Koh Samet som jag bodde på blev till plats för flera restauranger på kvällarna då tidvattnet hade gjort stranden större. En rolig och ibland lite påfrestande företeelse var att det tog flera timmar att äta i och med att allt serverades i fel ordning. Vi fick ibland riset först och fick sen vänta i 30 minuter på salladen och så kom drinkarna för att följas av varmrätten 30-45 minuter senare. Det var bara så det var och påpekade man det för dem så skakade de bara på huvudet som om det var det naturligaste som helst he he.

Jag skulle kunna skriva så mycket mer om den resan men kontentan är iallafall att jag verkligen gillar Thailand, precis som så många andra svenskar, och nog kommer att åka dit fler gånger.

Skillnaden den här gången blir dock att jag inte kommer att göra så mycket utflykter då både jag och även min sambo gjort det redan på våra olika resor. Att besöka massa tempel är inte heller någon ide när man har sett tillräckligt många i Vietnam, Thailand, Malaysia och Indonesien för en hel livstid he he.

Nej, det här kommer att bli en riktig njutar-resa med så mycket sol, bad, god mat och underbart goda drinkar som möjligt. Tillsammans med härliga kvällar på stranden, musik och discodans tills man stupar!

Thailand here we come!
Dela med andra:    

Kommentarer
Legusta säger:
Om ni är ute efter att njuta kanske min guide om Thailand och Phuket kan vara något för er....annars måste jag varmt rekommendera Similian Island ett verkligt paradis i närheten av Phuket.
Postat 2006-08-02 10:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet