Stöd Ukraina

Gudnos blogg

Söndag 12 Maj 2024

Sofiero och sista kvällen i Malmö

Vi gick upp ganska sent och utan några egentliga planer. Men så fort Sofiero kom upp kändes det självklart. Vädret vackert, Peter och jag har aldrig varit där och azaleornas blomningstid är här!
Och vi blev inte besvikna! Förutom en massa azaleor i olika färger fanns en del tidiga rhododendron och massor av tulpaner. Även fruktträden blommade . Vi tillbringade några fina timmar där och åkte hem på mindre vägar närmare Öresund. Cajsa fick också till ett fototillfället på hemvägen för att fånga rapsblommingen.
Väl hemma kom stressen inför avfärden smygande. Jag upptäckte att mitt VISAkort hade försvunnit och efter en del fruktlöst letande spärrade jag det. Det kommer väl ett nytt med posten hem som Jonas får ta med till Isparta. Tills dess får vi klara oss med Peters kort. När vi ätit ( tortillas med kyckling, mums!) kollade jag tåget. Och upptäckte att det skulle gå nästan en timme tidigare från Malmö än vad som stod på biljetten!! Även om vi kunde se att det sedan hunnit bli försenat från Stockholm kändes det bäst att åka ner till stationen. Det blev en lång väntan med ankomsttid som flyttades fram flera gånger och det där med att vi som 1:a klassresenärer skulle ha tillgång till SJs lounge visade sig värdelöst. Den är bara öppen vissa dagtider!
Till slut kom tåget i alla fall. Vår 1:a klass egna sovvagnskupé var väl bra, men i minsta laget… Det hade inte alls känts bra om vi varit tre främlingar. Det tog oss en stund att stuva bagaget och göra kvällstoalett. Förseningen ökades nog på, och vi låg och kikade ut när vi for över bron. Jag hoppades se lite norrsken, det fanns rapporter om det och det var stjärnklart. Men det såg vi inget tyvärr. Lagom till Kastrup var vi i ordning för natten och kunde konstatera att tåget både väsnades och krängde. Jag tyckte att vaggandet kändes riktigt skönt, men det var svårt att somna. Nu är vi iväg på rätt riktigt!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Heldygn på tåg, Brașov till Istanbul!
1 vecka sedan
En dag i Brașov
1 vecka sedan
Budapest dag två
1 vecka sedan
Budapest, dag 1
1 vecka sedan
Tågresa hela dagen
2 veckor sedan