Stöd Ukraina

Ronjas blogg

Måndag 11 Januari 2010 - Thailand

Snart Thailand igen! RE:EARTH 2010

I maj 2005 var jag i Thailand första gången, och tog mitt första dykcertifikat! Första gången under ytan, och de var underbart! Goosh!
Just efter jul 2008 åkte jag ner igen till Koh Tao, Thailand, för att arbeta med dykning som Divemaster, alltså assisterande instruktör och dykguide.
Ön hade förändrats radikalt, och massturism var och är ett faktum. Och jag liksom alla andra som var där vet ju varför vi gärna spenderar våran tid och pengar på sånna ställen!

Det jag tycker är bra med att folk reser, är att ju mer vi reser desto större inblick och förståelse har vi för andra kulturer och andra människor. Och så blir vi förhoppningsvis mer medvetna vad vi behöver värna om på jorden.
Även pengarna vi spenderar hoppas vi går till landets utveckling, utan att priserna skjuter uppåt.

Nackdelen med turismen, är de naturresurser som vi sliter på.
Till exempel på dessa öar utanför Thailands östra kust; för att folk ska ta sej till och från ön behövs båt eller flyg, ganska många och ofta för att det ska vara bekvämt och tillgängligt.
Väl på plats vill vi ha boende och comfort, helst inga asiatiska toaletter, och vi vill kunna använda toalettpapper.
Till tropiska platser tillhör allt vi sett och hört om i fruktväg, meloner, apelsiner och mango. Oavsett säsong.
Och all dess färsk sjömat!
Och alla nöjen som är tillgängliga, dykning, shopping...etc.

Det är lyxigt och fruktansvärt gott! Och heller gick inte livets besparingar åt.

Men vi får inte glömma vad vi lämnar till lokalbefolkningen, koldioxidutsläpp, avlopp som rinner ut i haven, sediment som kväver korallreven och av det minskade bestånd av fisken.

Februari 2009 kom 3000 (!!!) svenskar på samma gång till Koh Tao, för att se TIMBUKTU, CHORDS och TINGSEK live på stranden, och jag kan lova att hela stranden gunga! Själv stod jag på ett bord långt bak, med min engelska vän och knäade i takt.

Den här gången ska det bli större! TIMBUKTU tar med sej DAMN! efter publikens respons på deras spelningar tillsammans i sommras! LOOPTROOP ROCKERS efter en rå USA-turné innan jul, PROMOE kommer såklart köra solo också! TINGSEK uppträder med sin nya platta ochSAHARA HOTNIGHTS är med såklart och DJs som kommer spela är SAVAGE SKULLS och HUSARREST dom som får oss att dansa till sent!

De bästa av allt med att samla folksamlingar är att pengarna går till att bygga dammar för att förhindra att sedimentet sköljer ner på korallereven längs öarna, och så ska vi som vill bygga artificiella rev, så fiskyngel och korall har någonstans att börja livet på!

Det roliga med att göra en festival är att alla får tillfälle att göra något och samtidigt får underhållning som belöning! Nu är även FN och SIDA med på det här projektet!

We swim, we dance, let the paradise be paradise!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet