Stöd Ukraina

Frokenlindas blogg

Fredag 7 Maj 2010 - Sverige

snart, snart, snart!

Min stackars surfbräda - nu har den stått i vardagsrummet och ropat och väntat på att få komma ut och leka. Men nu äntligen är det dags! På söndag blir det Portugal för hela slanten (om inget läbbigt askmoln kommer och förstör)

Lite knepigt har det varit att hitta en bra flygbiljett. Många flygbolag har chockhöjt sina priser när det gäller att ta med surfbräda och annat extra bagage. Själv tror jag att dom förlorar på det i slut ändan.
I sommras flög jag med KLM till Portugal, men pga deras nya priser på extra bagage så väljer jag nu bort dom och åker med TAP.
Stor guld stjärna till TAP som var otroligt förstående och hjälpsamma när jag ringde och pratade med dom angående surfbrädor. Dom tycket det var självklart att man skulle få ta med sig det, "vi har ju en sån otrolig kust - det är klart du måste få ta med dig din bräda!" 1000 tack säger jag! 38 euro kostar det att ta med sig brädan, det är annat än 100-200 euro som många av dom andra flygbolagen tar. Så kolla noga med ditt flygbolag innan du köper biljetten.

Men nu ligger brädan på soffan och är lagad (den blev visst lite misshandlad senast i Marocko - förlåt..) och så glad som en surfbräda kan vara!

Så nu är det dags för packning, fixa Lattjolajban-flyglådan* och sen bär det av till en av Sveriges bästa platser - Arlanda!! ;-)

Jag älskar att flyga och jag ÄLSKAR flygplatser! Det är nått i luften (flygplan..) som bara skriker - äventyr, upplevelser, glädje och underbar ovisshet!
Men om man inte känner samma glädje som jag att flyga, kanske gillar man att semestra utomlands men själva resan dit är jobbig/läskig/tråkig/trång; då ska jag inviga er i min Lattjolajban-flyglåda! Mina vänner som är invigda brukar ringa och kolla innan jag åker - Har du fixat Lattjolajbangrejorna?? - hahha, självklar har jag det!

Man ska gärna ta sig tid att ordna den, så den känns så lyxig och så DU som möjligt. Så imorgon är min lattjolajbanfixar-dag!

Egentligen handlar det bara om att få en så härlig flygupplevelse som möjligt. Att känna att sin efterlängtade semester börjar redan innan man landar. För själva planerandet och drömmandet innan är ju lika mkt värt som hela resan! Och när man har tänkt , planerat eller bestämmt sig för att inte planera nått alls i förväg, så är det dags att focusera på själva flygresan.
En period flög jag väldigt många gånger fram och tillbaka till Australien och då spenderar man många, många timmar i flygstolar och på transfer. Det var då som Lattjolajban lådan kom till!

Beroende på vad man är för en flygartyp stoppar man ju såklart ner olika saker i Lådan. Här är några ex:

~ självklara saker som: öronproppar, nackkudde, sjal att ha som filt, ögonbindel (kan man lätt sy sin egen. dom kan bli ganska roliga - sy fast stora ögon på den så ser det ut som du är vaken :-)

~ bok - när jag reser vill jag läsa roliga, givande eller enkla böcker. Mord och död får hålla sig hemma. Jag vill också börja boken på resan. Den halvlästa boken vid sängen får vänta tills jag kommer hem. Endast för att känna att nu börjar något.

Mina boktips för resan är tex: givande: allt av Paolo Coelo - särskilt Alkemisten
Tisdagar med Morrie av Mitch Albom
Berättelsen om Pi av Yann Martell
Shantaram av Gregory David Roberts
Munken som sålde sin ferrari av Robin Sharma

roliga och feelgoodböcker: alla av Marian Keyes, Jane Moore, Jane Green, Kajsa Ingemarsson
Harry Potter böckerna - även om du är vuxen (vad det nu är..?)

~ ipod, cdspelare m hörlurar. Din musik, bästa radioprogramets favorit dokumentär, en ljudbok eller varför inte en språkkurs

~ tidning - det köper jag alltid på flygplatsen. Ska vara en som du inte brukar läsa

~ godis, eller annat mumsigt. Samma regler som på bio gäller - inte börja äta förrän filmen har börjat (i det här fallet: förrän flyget har lyft!) Självklart väljer man sitt favorit lyx godis. Inte det vanliga som du äter varje lördag. Utan det som du bara får välja när det är speciella tillfällen!

~ virkning är något som jag ofta har med mig. Jag är inte särskilt bra på att sy eller så, men virka kan alla göra. Välj en grov nål i plast eller trä - så den inte går som mordvapen i tullen. Välj även ett ganska tjockt garn, så ser du resultat snabbare och lättare att hantera. Mössor, så enkelt - bara runt runt runt. Plus att man kan aldrig ha för många mössor. Perfekt att ge bort till en nyfunnen vän som du lär känna under resan! Mössor är även grymt skönt att ha med sig, även om man åker till ett varmt land. Bra att gömma sig under om man vill vara lite själv, varmt och tryggt om det plötsligt blev minusgrader på det tropiska resemålet och bra om man vill sova en stund på dan och inte har nån ögonbindel med sig.

~ spel. Kortspel blir bara krångligt i flygplan. Välj istället tex yatzy - super lätta regler och tar ingen plats! Pictionary kan man alltid fixa om du bara har papper och penna. Armbrytning eller tumbrottning (då behövs en riktigt skön medpassagerare!) Själv är jag barnsligt förtjust i tv-spel. Helst Super Mario Bros!! Helt underbart! Men tyvärr försvann min Nintendo advanced i Indonesien förra året "snyft" Jag hoppas att du som tog den hade kul så länge batteriet var laddat! För du glömde ju att sno laddaren!
Men har just införskaffat ett Sega Mega Drive Portable! Så nu kommer det bli Sonic för hela slanten!! Även ett hedligt Tetris är ju fantastiskt beroendeframkallande, tidsfördrivande och enkelt. T.o.m min mamma som inte kan skicka sms hänger med på Tetris!

~ papper och pennor. Jag har alltid med mig en anteckningsbok på resan. Kommer på så många bra ideér när jag reser som jag måste skriva upp! Skriv ner allt från livsmål, vad som gör dig lycklig, smarriga recept, dikter, nya resemål som jag måste åka till eller riv ut en sida och styr upp en "rita-varannan-kroppsdels-gubbe", du vet en sån som man gjorde på fritids, som man viker ihop allteftersom och sen öppnar och figuren ser helt galen ut - det är faktiskt precis lika roligt nu! Särskilt om du gör det med den okända resenären brevid! :)

Självklart får man stoppa ner en dvd-spelar, nån super återfuktande hudkräm, vattenflaska och annat. Men jag tycker tyvärr inte att sånt är så rolig så för mig hamna det inte i Lattjolajbanlådan.

Hade ett tag ett par super härliga stumper som jag bara hade på mig när jag flög.. kanske låter skumt... men iallafall - det gjorde att när jag tog på mig dom så visste jag - hurra! nu är det dags!

När du sen tar plats på flyget, gör dig så hemmastadd som du bara kan. Puffa till, ordna upp och mys in dig. Ha Lattjolajban-flyglådan nära. Spana in grannarna - man vet aldrig vem som sitter brevid. Förmodligen är det en helt grym person som har massa livsupplevelser att dela med sig. Och om det råkar vara en ovaligt tråkig människa om du inte vill fortsätta att samtala med - så dra ner mössan, på med hörlurarna och sätt igång virkningen. Eller somna ;-)

Okej! Nu börjar jag iallafall bli hur laddad som helst!! Återkommer snart med tips och upptåg från Portugal!

kram och hej!! / Linda

• Lattjolajban-flyglådan: det är sina "leksaker" som man tar med sig på flygresan för att göra den så härlig, rolig och mysig som möjligt!
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Det är bra att du tar med papper och penna så att du kan delge oss din trip senare.
Kör så det ryker och há dé gôtt!
Postat 2010-05-08 23:44  Anmäl
Lengan säger:
Ha det så härligt i Portugal, hoppas det blir en rolig mössa på flyget, jag har faktiskt ingen virkad ;) ;)

Surfa lugnt :)

Lengan
Postat 2010-05-08 17:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet