Stöd Ukraina

Jugges blogg

Tisdag 5 Juni 2007

Snart hemma

Efter ytterligare tre dagars vandring till Finisterre(kallad varldens ande innan Columbus kom och stallde till det) ar jag nu tillbaka i Santiago de Compostela. Det var tre dagars valdigt hard men harlig vandring. Jag vandrade ca 30 om dagen-det finns inte lika manga harbargen langs vagen sa man maste planera dagarna mer-och traffade nya skona pilgrimer. Vi blev ett skont litet gang som umgicks pa kvallarna. Sista dagen igar avslutades med solnedgang och en flaska vin och idag, nagot trott, tog jag bussen tillbaka till Santiago. Tank att den stracka vi vandrade pa tre dagar korde bussen pa knappt tva timmar. Orattvist.
Men vadret de sista fyra dagarna har varit helt fantastiskt! Det sags att det regnar atminstone en gang om dagen i Galicien, aven om det kan vara korta skurar. Men vi har haft fyra dagar med stralande sol, och att da komma fram till sandstranderna i Finisterre kandes verkligen som en vardig avslutning. Ni som varit i omradet kring Kapstaden och Cape Point vet ungefar vad jag menar. Nu aterstar bara nattaget till Madrid och i morgon flyger jag till Kopenhamn och stannar dar over natten. Det ar fotboll igen i morgon och med tanke pa onsdagens match kanske jag inte ska saga att jag ar fran Sverige.

Att forklara hur det har varit ar omojligt. Att vandra Camino de Santiago innehaller alla kanslor, ibland samtidigt. Det kan bara upplevas. Det anda jag kan saga ar att det ar mycket tuffare an jag trodde, och hur forberedd man an tror att man ar sa intraffar saker man inte kan styra over, positiva och negativa.
Det som jag tycker har varit trakigt ar att se forandringen som skett sedan jag vandrade forsta gangen i juli forra aret. Det ar mer turister nu och mindre pilgrimer och ni forstar vad jag menar. Inget fel pa turister men jag maste nog saga att Caminon inte ar for dom. Manga som jag pratat med som vandrat tidigare sager samma sak. Caminon ar pa vag att kommersialiseras. Det ar bra for folket har uppe for det skapar arbetstillfallen osv, men jag tror inte att det i langa loppet gagnar Caminon och det den star for.
Kanner ni for att vandra Caminon vill jag bara saga; SKYNDA ER INNAN DET AR FORSENT. Vi har snart stora hotellkedjor och McDonalds langs vagen. Hmm, lite overdrivet kanske.
Det positiva ar forstas alla skona manniskor man traffar, aven om jag traffade fler forra gangen. Lanskapet man vandrar igenom ar ofta sa vackert att man efter nagon vecka blir blassé. Det ar allt som oftast som att vandra omgiven av vykort.
Det del av Caminon jag gillade bast var over Pyreneerna samt fran O'Cebrerio ner till Triacastella. Staden Santiago de Compostela i sig ar inte sa mycket att bry sig om tycker jag.

Men som sagt, det gar inte att i ord beskriva.
Dela med andra:    

Kommentarer
Lora säger:
Inspirerande - en utmaning att genomföra!
Själv planerar jag färden till sent vår 2008 så jag återkommer med frågor till dig när det börjar närma sig :-)!
Postat 2007-09-13 17:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skidor - Österrike
15 år sedan
New York
15 år sedan
2008
16 år sedan
Snart hemma
16 år sedan
Framme
16 år sedan