Stöd Ukraina

Jugges blogg

Torsdag 31 Maj 2007

Framme

Ja, nu ar jag framme!!
Igar vandrade jag "bara" 16 km och stannade for natten i Monte de Gozo, en liten topp dar man enligt min guidebok ska kunna se katedralen i Santiago de Compostela for forsta gangen. Men med gardagens vader var det ingen chans till det. Harbarget vid Monte de Gozo har plats for nara 3000 pilgrimer. Det gjordes i ordning infor pavens besok 1989 da det holls en stor utomhusmassa dar. Pilgrimer far sova en natt gratis.
Blev lite blot igar ocksa. Pa vagen hem efter besok pa restaurang sporegnade det och de fem minuterna vi hade till harbarget rackte for att bli blot da jag hade glomt mina regnklader.

Gick sedan upp kl 6 for att vandra de sista 4 km in i Santiago i gryningen ackompanjerad av en soluppgang trodde jag. Men icke. Det regnade ganska friskt emellanat. Pilgrimskontoret oppnade kl nio(da hade jag redan varit i stan en timme). Fick min Compostela(intyg) pa min vandring och fixade boende at mig och at Michael fran Australien som jag vandrat med de sista tva dagarna, endast 2 minuter fran katedralen. 15 € var, helt ok.
Kl 12 var det sedan stor massa till alla anlandande pilgrimers ara(det var fullt i den gigantiska katedralen), manga kara aterseenden osv.
Ikvall blir det nog lite festligt och i morgon vila och sightseeing for att i overmorgon spanna pa mig kangorna igen och vandra de sista 92 km till Finisterre, "varldens ande".
750 km i regn, isande kyla och tokvarme for att se en ganska ful, om anda maktig, katedral. Vansinnigt? Ja. Roligt?? Som bara den!!
C ya!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skidor - Österrike
15 år sedan
New York
15 år sedan
2008
16 år sedan
Snart hemma
16 år sedan
Framme
16 år sedan