Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Tisdag 13 November 2018 - Dubai

Sista etappen på hemresan...

Copyright © Bejjan888™

Arla, klockan 05.15, landade vi på Dubai International Airport. Lite groggy som man var, efter att ha flugit utan att få ordentligt med nattsömn, skulle man nu ta sig till nästa gate på denna enorma flygplats. Vi hade tur att det var inom samma terminal åtminstone.

Men boardingen blev seg och utdragen. Vårat plan stod ute på plattan lååångt ifrån gaten där vi väntade, vi fick lov att åka transferbuss i säkert en kvart innan vi gick ur bussen och ombord på planet.

Nu skulle vi flyga en Boeing 777-300ER, tillbaka till Stockholm-Arlanda. Jag hade förbokat en fönsterplats med endast ett säte bredvid, näst längst bak i planet. Många kanske skulle ha bokat en plats långt fram eftersom man vill hem och av planet så fort som möjligt. Men, att sitta på fönsterplats och med god chans att ingen annan bokar platsen bredvid, gör mycket för mig. Skönt att kunna bre ut sig, lägga upp benen på stolen bredvid… och dessutom visade det sig att den som bokat platsen på raden bakom mig var en som rest med mig under hela resan i Nya Zeeland och Australien. Så vi hade det ganska trevligt där bak. En varsin rad med två egna platser vardera.

Vid 08.10 började planet taxa ut för att ta sig till startbanan. Nu hade vi nästan 6 timmar och 30 minuter kvar innan vi var på svensk mark igen. Med hjälp av musik i öronen och att det serverades mat två gånger under flygresan gjorde att det kändes snabbt ändå.

När planet landat på Stockholm-Arlanda Airport gjorde vi high-five, jag och min reskamrat på raden bakom. Vi hade överlevt! Det enda som återstod var en bussresa hem, som stod i vägen innan jag var hemma. Ut med väskorna på balkongen ifall något kryp (t.ex. kackerlacka) hade fått för sig att lifta gratis i resväskan hem. Det kändes otroligt lyxigt att få sätta sig i sin egen bil, köra på höger sida av vägen och få åka och handla hem mat. Kylskåpet ekade tomt där hemma.

____________________________________________

Såhär efteråt, när jag suttit hemma och knåpat ihop denna resblogg, tänkt tillbaka på allt jag ändå hunnit med och gjort och sett, så har det varit en riktigt fantastisk resa. Så vacker och extrem natur, olika kulturer och historia och allt inom en månad. Ibland kändes det som om det var lite väl stressigt på vissa ställen och lång tid på andra ställen. Men vad man ändå hunnit med mycket under denna månad! Åker jag någonsin tillbaka, så kommer jag försöka stanna längre. Kanske ta en månad på Nya Zeeland och en månad i Australien. Men man kanske ändå skulle känna att man inte fick tid till allt?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan