Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 21 November 2007 - Sevilla

Sevilla - Faro - Lissabon 2007-11-17 -- 21

Sevilla är vackert. Mosaik och detaljerat målat kakel vart man än går, inomhus såväl som utomhus. Kyrkor överallt. Jag har inte varit in i en enda. Apelsinträd finns i hela stan, pomerans närmare bestämt om jag förstått rätt, samt dessa stora träd med rötter ovan jord flera meter långa.

I gamla delen av stan går man vilse varje dag. Det finns inte en rak gata. Folk som varit där i månader går fortfarande vilse. Man letar efter landmärken men det går inte för gränderna är inte mycket bredare än en bil. Gatornas namn står inte alltid på väggen. Man kan bli rätt arg :) Det är som i gamla stan i Stockholm fast mycket större.

Sevilla är känt för katedralen. Jag är faktiskt trött på katedraler. Notre Dame i Paris var tråkigt. S:t Vitus-katedralen i Prag minns jag fortfarande. Katedralen här i Sevilla är nu rätt kaxig, 125 meter lång och kring 90 meter hög. Men ändå, ungefär samma sak. Det roliga med den här är tornet som kallas Giralda (syns i bakgrunden på bilden på ett träd). Det är ca 90 meter högt och var från början en minaret i en moské. Det finns ingen trapp i tornet. I stället ramper, alltså fyra sluttande ramper tar dig runt ett varv i det fyrkantiga tornet, till 80 meter upp eller så. Vitsen är att böneutroparen kan rida upp till toppen. Arkitekturen är alltså endast gotisk runtomkring tornet. När muslimerna blev utdrivna ur stan sägs det att de bad om att få förstöra Giralda-tornet, men det fick de inte.

Det blev ett besök till på samma flamenco-ställe igen 17/11. Många från olika vandrarhem kommer dit (då inträdet är gratis om inte annat).

En kille från Holland och jag tog en sväng förbi Alamillo-bron (se bild) samt utställningsområdet för världsutställningen 1992 (vilket jag inte visste när jag var där så vi gick inte igenom själva området), ett dystert ställe som förfaller då det inte används, med bland annat en Ariane-raket. Det är som om en bomb slagit ner. Inte en människa i närheten. Avspärrningar. Trist väder, annars hade jag tagit fler bilder.

Plaza de Espana byggt för den Spansk-Amerikanska utställningen 1929 är i motsats vackert och används fortfarande.

Den 19/11 tog jag bussen över gränsen till Portugal. Passkontroll vid gränsen. Polisen plockade av en tjej med asiatiskt utseende och vi åkte vidare. Fortsatte med tåg till Lissabon från Faro. Verkade i övrigt populärt för backpackers att fortsätta till Lagos i sydvästra Portugal.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan