Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Måndag 2 Juni 2008 - Sverige
Resealbum: San Francisco

San Francisco snart!

Om ungefär en vecka bär det av till San Francisco, resan jag så länge drömt om.
Den 11 Juni åker vi från Landvetter 06.20 med flybolaget KLM tur o retur. Bytet sker på Schipol Airport, Amsterdam. På vägen till SF har vi ca 3 timmar bytestid, på vägen hem till Sverige har vi ca 5 timmars bytestid - och det känns helt OK med så många timmar, då behöver man inte stressa.
Den 24 Juni åker vi från San Francisco igen efter att ha varit i Kalifornien i 13 nätter, vi är sedan framme 1 dygn senare på Landvetter, den 25 Juni med andra ord, på grund av tidsskillnaden som är -9 timmar i San Francisco och +9 timmar då man återvänder till Sverige.

Nu har jag tänkt att lägga upp en preliminär dagsplanering, alla sightseeing utflykter bokade vi genom Gray Line, så dem dagarna är bestämda, men övriga dagar kan tänkas ändras på plats.

Onsdag 11 Juni: Avresa 06.20 från Landvetter, byte i Amsterdam , framme i SF på efter middagen i lokaltid.

Torsdag 12 Juni: Besöka Fisherman's Wharf och upptäcka Pier 39, Ghirardelli och resten av F. Wharf's
alla attraktioner. Sedan eventuellt åka upp i Coit Tower på Telegraph Hill. ¨

Fredag 13 Juni: GRAYLINE: City Sightseeing tur och efteråt en s.k. City Bay Cruise, en båtfärd på en timme som tar en runt Alcatraz och under Golden Gate Bridge.

Lördag 14 Juni: Besöka Alcatraz (båttur bokades genom http://www.alcatrazcruises.com) , efter Alcatraz ta en titt till Chinatown och även de italienska statsdelarna i North Beach som ligger i närheten.

Söndag 15 Juni: GRAYLINE: Muir Woods tur och Sausalito. I Muir Woods finns några av världens största och äldsta redwood träd, Sausalito är en liten konstnärsort med en mysig båthamn.

Måndag 16 Juni: Besöka Golden Gate Park, Haight Ashbury och Painted Ladies (Husen vid Alamo Square) , dit kommer vi med lokalbussen.

Tisdag 17 Juni: GRAYLINE: Monterey & Carmel tur. I Monterey ska vi besöka USA:s största akvarium med massa stora fiskar, Carmel är ett exklusivt samhälle där Clint Eastwood har varit borgmästare.

Onsdag 18 Juni: Besöka museet i SOMA - Yerba Buena Gardens och sedan en tur till San Francisco Shopping center.

Torsdag 19 Juni: GRAYLINE: Yosemite National Park tur med Gray Line. Turen är ca 14 timmar och man är i parken ungefär 2-3 timmar. I Yosemite finns bl.a. USA:s högsta vattenfall och världens största klippblock.

Fredag 20 Juni: Icke faställd dag (bestäms på plats) men tänkbara planer: En tur till Six Flags Discovery Kingdom genom bolaget Blue and Gold Ferries.
Kanske en tur med en motorized Cable Car med Gray Line.
Andra tänkbara alternativ är: Aquarium of the Bay, Cable Car Museum eller en färja till orten Tiburon.

Lördag 21 Juni: GRAYLINE: Napa och Sonoma Valley tur. En tur till några av USA:s kändaste vingårdar i en vacker miljö.

Söndag 22 Juni: Kolla in Oakland Bay Bridge (den andra grå bron i SF) och besöka Embarcedo Center.

Måndag 23 Juni: Nu har jag ägnat vår sista dag till bara shopping vid Union Square, som är San Franciscos stora shoppingmecka där det finns; Nordstrom, Bloomingdale's, Macy's, Nike, Disney, Eddie Bauer och många fler kända varumärken!

Tisdag 24 Juni: Avresa från San Francisco International Airport, tidig eftermiddag (runt 13.) .

Onsdag 25 Juni: Framme efter en 11 timmars flygning på Schipol i Amsterdam, sedan byte till Landvetter och hemma på sen eftermiddag.

Det var hela min planering i San Francisco och jag hoppas att jag ska kunna fullfölja planeringen så gott det går, kanske går det fortare att besöka ställena jag har skrivit upp, men då får man mer tid till att hitta nya ställen!
Jag ser verkligen framemot min drömresa nu, räknar dagarna till 11 Juni! =)

Ha det bra!

/Travellover
Dela med andra:    

Kommentarer
Gbenskar säger:
Jag är säker på att ni får en jättetrevlig resa. Lycka till!
GB
Postat 2008-06-06 09:53  Anmäl
Jimhan säger:
San Francisco är en underbar stad, jag är säker på att du får en fantastisk resa!
Postat 2008-06-05 21:08  Anmäl
Memmie säger:
Ha en riktigt, riktigt trevlig resa!!
Postat 2008-06-03 15:28  Anmäl
Maddeck säger:
äntligen dags, visst är det härligt!
Postat 2008-06-02 20:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan