Stöd Ukraina

Millicoms blogg

Onsdag 5 Juli 2006 - Thailand

Samui/Singapore

Valde mellan Saigon/Vietnam och Samui/Thailand som mellanstop till Singapore. Vägde nudlar mot vårrullar, elefanter mot djonks.
Nu sitter jag och lyssnar på vågbruset från thailändska gulfen. Lamai har förvuxit sig, men i norra änden är det fortfarande lite lugnare. En enkel b'low direkt på sandstranden, lite palmer och vegetation, där paradisfåglar och fjärilar kan husera.

Efterssom jag bara stannar i 5 dagar, blir det 5 lata dagar. Endast en liten utflykt till Alambic distillery i Bang Kao.

Med en importerad fransk enkolumnspanna görs här rom från thailändska sockerrör. ägarna till destilleriet är från frankrike, och romen är traditionellt fransk-karribisk, dvs. man destillerar juicen från sockerrören. Sockerråvaran är från fastlandet, frukterna för smaksättning (apelsin, lime, annanas, kokos) är från Samui. Produktionen är småskalig: kapacitet på ~300 liter per batch.
En eftermiddag spenderades i provsmakningslusthuset. Ett tips är att lämna bilen/moppen hemma, efterssom du inte bör köra efter denna utsökta utflykt.

Om du fick ta med dig fem böcker till en öde ö...

vilken öde ö skulle du då åka till?

/millicom
Dela med andra:    

Kommentarer
Doktorn säger:
Hello!
Jag skulle inte vilja var i någons kläder om länsman kom på Er....
Postat 2006-07-06 17:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet