Stöd Ukraina

Barcelonaguidens blogg

Torsdag 7 Maj 2009 - Barcelona

Så firade Barcelona segern mot Chelsea i Champions League

Barcelona firade segern mot Chelsea
Torsdagen den 7 maj 2009

Klockan 22:30 igår kväll var Barcelonas alla barer fyllda till bredden. Själv befann jag mig på baren Velcro i stadsdelen Gràcia. Stämningen var uppgiven. Barca låg under med 1-0, hade fått backen Abidal utvisad och det återstod endast 2 minuter av matchen. Då hände det. Plötsligt fick Leo Messi bollen i straffområdet, han spelade den snabbt vidare till Andres Iniesta som sköt bollen rakt i mål. Hela Barcelona exploderade i ett segervrål som säkerligen hördes ända till Madrid. I baren höll vi alla armarna mot skyn och hoppade upp och ner av glädje. Jag fick en björnkram av främlingen med Barcelonatröjan bredvid mig. Vi skrek, tittade på varandra och kramades. Det var stort, svårt att förklara. Sist jag upplevde något liknande var när Kennet ”Kneten” Andersson nickade in 2-2 i kvartsfinalen mot Rumänien 1994.

När matchen blåstes av vällde vi alla stolta ut på gatan, sjungandes och skrattandes. Gatorna fylldes av tutande bilar med öppna fönster och vajande flaggor och vimplar. Vi gick den 15 minuter långa promenaden ner till La Rambla de Canalete där Barcelonaborna enligt tradition samlas för att fira alla stora triumfer. Festen varade till gryningen. Det var Barcelonas natt. Det var vår natt.

Magnus
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet