Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Tisdag 16 Juli 2013 - Skanör med Falsterbo

Revlarna har öppnats!

Så är det dags igen. Det årliga öppnandet av revlarna. Den strandremsan som varit stängd för fåglarnas häckande. Öppnas alltid 15 juli. Bärnstensletare går tidigt ut med pinnar och påtar lystet i tångruskorna. Så fort det ljusnar är några på bettet. Fast då kan man redan se hjulspåren av "bärnstensgubbens" bil. Han kommer alltid först. Vi andra får ju gå till fots.
Jag avvaktar, tar min nattsömn i lugn och ro och beger mig senare på förmiddagen, väl klädbeväpnad, ut på dagens långpromenad längs strandkanten. Det susar i trädtopparna och brusar från havet. Doften av tång smeker mitt luktsinne. Sanden är varm och vit där jag går precis innanför vattenbrynet. Fortfarande hör man fågelungspip i vassen. Gäller att gå försiktigt. Fast går man nära strandkanten är det lugnt.
Tar nästa 1 ½ tim att gå hela vägen längst ut på revlarna.
Motvind ut!
Medvind hem!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger till Peroerik:
Helt klart, men du vänta inte för länge. Det blir fika hos oss på gården som belöning! :-)
Postat 2013-07-19 12:46  Anmäl
Livsgjutare säger:
Trist att jag missade detta i år! Den vinande vinden och barnbarnets ankomst till min säng gjorde att vi tog en "pratstund". Alltid givande..... De små liven har så underfundiga funderingar!
Postat 2013-07-16 20:56  Anmäl
Peroerik säger:
Verkar som ett projekt man måste genomföra någon gång i livet.
Postat 2013-07-16 19:17  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
40 veckor sedan
Meditationsvandring
40 veckor sedan
Min sommarsäng
40 veckor sedan
Kyrkbröllop
41 veckor sedan
Skur efter skur........
41 veckor sedan