Stöd Ukraina

Hank35s blogg

Fredag 8 Februari 2013 - Vietnam

Resvan tvåbarnsfamilj söker input för tvåmånadersresa i sydostasien november - december

Hej,

vi är en relativt resvan barnfamilj (barnen 3 och 5) som kommer att tillbringa november och december i sydostasien. Vi har flertalet gånger trampat de thailändska stigarna, och vi har även varit på Langkawi, Bali och på Malapascua/Bohol i Filipinnerna.

Vi vill trampa nya stigar, så där svenskt lagom när det gäller äventyr och även en dos slappande vid hav. Vi gillar inte att ligga på stampat jordgolv, men det skall heller inte vara genomexploaterat. Det vi vill åt är en lagom mix.

Vi har som grundplan att dela upp resan i två delar. Vi vill göra saker, men vet av erfarenhet att det gäller att inte ha för många stopp och planer. En del av charmen är att kunna vara flexibel och upptäcka på vägen.

Först behöver vi lite input när det gäller vår första del som är ungefär en månad. Vad vi har tänkt är några dagar i Saigon med tex tunnlar., slappa i phu quoc någon vecka, Mekongfloden som transportmedel några dagar, Kambodja med Ankor samt ev bad i Sikonoukville.
Är det någon som har tankar om denna del, tex får vi inte riktigt ihop ett bra flyt i rutten. Någon som har tips tex när det gäller vilket håll man skall åka.
Något som vi bör göra eller inte göra.

Vidare behövs det uppslag till den andra månaden. Har som sagt avslutat första delen uppe runt Vietnam.
Vi gillar natur, vi gillar inte för exploaterat, vi vill även slappa samt gillar det oväntade mötet (samt poängterar två barn på tre och fem).
Var skall vi göra vår andra månad?
En tanke är att åka runt i Filipinnerna (även om Boracay tex inte lockar).
En annan tanke är att åka söderut och åka runt lite på västkusten i Malaysia (har tex inte varit på Penang) alternativt att utforska Bali än mer än tidigare och har t ex inte varit på Gili etc. Skall man våga sig till annan del i Indonesien!?
Någon som har en bra resplan eller tankar utifrån de förutsättningar vi beskrivit.

Skulle verkligen uppskatta input!

Tack för förhand.

Henrik
Dela med andra:    

Kommentarer
Fresar säger:
Det är nog inte lika bra väder som under högsäsong maj-oktober. Jag är osäker på när regnperioden är längs östkusten.
Postat 2013-02-22 11:43  Anmäl
Hank35 säger:
Bra tips, men östkusten har väl inget bra väder under november-december?
Postat 2013-02-21 19:18  Anmäl
Fresar säger:
Jag kan starkt rekomendera att följa malaysias östkust från norr till söder. Det finns många fina öar som fortfarande är "fria" från turister. Jag kan starkt rekomendera Palau Perhetian. Jag valde den mindre, Kecil, av de två öarna. Den större ön har en del hotell anläggningar medans Kecil fortfarande är relativt obebyggd. Transport till ön görs med speedboat från fastlandet ca 40 min resa. Man bor i bungalows på stranden för ca 150-200 kr/natt vilket dessutom är förhandlingsbart. Dagarna på Kecil spenderas på stranden med sol och bad. Möjligheten att kunna gå ut och utforska ön var bra då det tar ca 20 min att korsa hela ön. Prisläget längs hela östkusten upplevde jag som väldigt bra. Vi var även på Tioman Island vilket jag tycker var lite för turistanpassat med stora hotellanläggningar som "ägde" hela stränder och bukter. På Tioman finns det t.ex. en golfbana och en flygplats, men man kommer enklast hit med båt ifrån fastlandet(ca 2 timmars båtresa).

Vi spenderade sedan ett par dagar i Singapore innan vi reste vidare till Borneo. Borneo kan jag också rekomendera om ni inte redan varit där.
Postat 2013-02-21 16:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet