Stöd Ukraina

Erikjansons blogg

Torsdag 15 Oktober 2009 - Filippinerna

Resume från resan så här långt

Hej !
Nu är jag på Filiippinerna. Jag har inte skrivit så mycket för vi har rest mycket och jag har varit sjuk. Först var vi i Kina där var det många som tog kort på oss för vi såg annorlunda ut.. Vi gjorde många kultur och historia besök tex Den förbjudna standen. Där finns totalt 9999 rum säg s det. Inte ens kejsaren kunde ha fler rum för kejsaren kunde inte vara bättre än i himlen där det fann s 10000 rum. Sedan såg vi Himmelska fridens torg. Där demonstrerade folket 1989 för mänskliga rättigheter. Därefter åkte vi till Kinesiska muren. Den var häftig, det var några turister som betedde sig idotiskt och klättrade upp för ett vakttorn. De ramlade inte som tur var för då hade de gjort sig illa. När vi skulle gå ner fanns det möjlighet att åka ruschkana ner. Det gjorde vi, det var skoj. Om man körde jättesnabbt så körde man upp på kanten och då sa kineserna SLOW DOWN!!
Sedan var vi på Silkmarknaden. Där säljer affärena falska/kopierade märkeskläder. Där var det kul för försäljarna drog i oss och man kunde pruta och köpa saker billigt. En del som jobbade där pratade svenska det var kul de sa tex Snygga killar!!
Sedan blev vi sjuka. Jag blev sjuk när vi skulle åka till Shanghai och jag kräktes vid en kyrka och hela vägen på tågresan. Det var jobbigt.
Dagen efter var jag frisk och vi var framme vid Shanghai, Där besökte vi Pearl Tower och åkte ändå upp till 360 meter. Det var coolt. Shanghai vaar en stor stad med många skyskrapor och mycket folk.
Därefter åkte vi nytt land, Fiippinerna. Där åkte vi till Malapasqua, en liten ö som ligger utanför Cebu som är en stad på Filippinerna. För att komma dit åkte vi taxi i 2 timmar tll Maya. Där såg vi folk som red på vattenbuffel, vi såg hur foket bodde. Trångt och fattigt i små hyddor. När vi kom fram till Maya åkte vi båt över till Malapasqua. Det tog ca 30 minuter. På Malapasqua var det mycket vackert och människorna var snälla. Vi lekte med mycket tjejer som bodde på ön.
Vi dök och snorklade vid vrak och korallrev och såg massor av fiskar. En dag dök vi med tuber då såg vi ännu fler fiskar som tex clownfisk, muräna krabbor och andra fiskar man ser på naturprogram.
Det fanns mycket palmer där vi bodde och en dag skulle vi öppna en cocosnöt.Coosnöten hade mång lager eller skal. Först var skalet lite hårt och trådar. Därefter var det ett jättehårt skal och innanför det fanns cocosmjölken. Den var söt öch god men inte vit som den är när man köper den hemma. Den var genomskinlig. Köttet var hårt men smakade som cocos.
Efter vi hade varit på ön i 6 dagar åkte vi vidare med färja till en annan ö på Filippenerna som heter Bohol. Det är en större plats med fler restauranger, mer folk och lite mer av allt. Det finns tv , internet, pool och air condition. Lite mer vanligt än det andra stället.
Idag har pappa trampat på en sjöborre. Han fick ta vinäger och lime på taggarna så ska de lösas upp av sig självt.
Imorgon ska vi åka båttur och titta på vilda delfiner. De syns vid ett ställe här utanför ganska tidigt så vår båt kommer och hämtar oss kl. 5 i morgon bitti så det blir tidig läggning ikväll.
Jag lägger ut fler bilder ganska snart så ni kan titta på de underbara platser jag är på
Hälsningar
Erik
Dela med andra:    

Kommentarer
Marika säger:
Oj oj oj stackars din pappa! Det ska visst göra vansinningt ont och ta tid att läka. Hoppas det går bra med foten.
Tack för övrigt för en härligt berättelse som jag ska fortsätta att följa! Filippinerna är ett ställe jag verligen vill besöka någon gång i framtiden. Kollade på det för ca ett år sedan men då blev det Thailand igen men det är kul för ni har valt samma resmål som vi tänkte oss, Beijing, Malapasqua, Cebu och Bohol. Hoppas du lägger in tips om bra hotell på dessa ställen!

Ha en fortsatt trevlig resa!
Postat 2009-10-16 09:13  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vietnam
14 år sedan
Äventyr i Manila
14 år sedan
Resume från resan så här långt
14 år sedan