Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Onsdag 21 Juni 2006 - Amsterdam

Regn och rusk bland kanaler och traskor..

Hejsan fran Amsterdam.

Har regnar det tyvarr idag... sa vi var bara tre i gruppen som tyckte att en stadsrundtur pa cykel var en god ide.. blev dock inte sa mkt till stads eftersom vi cyklade igenom en park och ut i ett fagelreserverat utanfor Amsterdam. Sag nagra faglar, kaniner och sa ett gang hariga kor.. Thane valde att stanna i taltet sa jag ska snart aka 'hem' och hamta honom innan vi ska traffa alla i gruppen vid 18-tiden for avskedsmiddag och kanaltur. Sorgligt! Och inte... 49 dagar ar lang tid...

Man kanner folk i gruppens sma egenheter.. Fafanga Hanna som speglar sig sa fort hon far en chans.. nar alla andra somnigt ramlar av bussen och letar ratt pa narmaste toalett vid vara 15-minutersstopp letar hon ratt pa fickspegeln och battrar pa makeupen.. (kanske har det dock att gora med att hon har ihop det med busschaufforen). Party-Greg som istallet for toaletten letar ratt pa narmsta affar dar han kan kopa sig en ol/sprit.. vare sig klockan ar 9 pa morgonen eller 16 pa eftermiddagen.. osv osv..

Igar avverkade vi Amsterdams/Hollands kannetecken: traskotillverkning, osttillverkning och sex show i okanda Red Light District.. (no comments.. ;) )... och ett par stycken i gruppen gick till en s.k coffee shop och rokte pa.. Imorgon packar vi ihop taltet for sista gangen (Yahoo!) och styr kosan mot Calais, Dover och sedan London.. dar vi flyger mot Sverige pa fredag morgon. Hoppas pa fint vader och manga grodor kring stangen sa att Thane far se svensk midsommar! :-)

Sen forra inlagget har vi besokt bade Polen och Tyskland.. Warsawa var finare an forvantat! Av ngn anledning hade jag inbillat mig att det skulle vara ganska gratt och trist... men det var en fin gammal stadsdel (dock med nybyggda hus eftersom de flesta blev bombade under kriget) och en nyare med de gamla vanliga affarerna. Det fina vadret gjorde val sitt till och att jag lyckades hitta en trevlig veg restaurang med alla mojliga 'veg kott-produkter (tofu, sojakott, seitan etc etc)..

Berlin var overfyllt med fotboll i alla horn.. tv-tornets glob var malad som en fotboll och Brandenburger Tor var skymd av en stor fotboll... Massa talt med souvenirer och matstand.. lite likt goteborgskalaset men desto billigare.. Kul att va dar det hander!
Vi gick en 3-reich rundtur med en guide som berattade om hur nazisterna kom till makten och var deras byggnader statt.. och hur absurda de flesta av dem var... Ovanfor Hitlers bunker lag idag en lekplats och ett stort monument over alla mordade judar.. imponerande monument i form av en labyrint med olika stora kuber som ska symbolisera alla olika individer. Vi sag rester av Berlin-muren och jag gick in i museet vid Checkpoint Charlie med historier om folk som forsokt fly fran ost till vast. Bland annat en kille som gomde sin flickvan i en urgropt surfbrada! Berlin kandes dock alldeles for stort for bara en dag.. vi avverkade bara ett kvarter.. om ens det..

Next stop: London...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet