Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 26 December 2023

Puno!

Jag måste börja med en rättelse. I ett tidigare inlägg så pratade jag om en plats på Isabella på Galapagos där man kunde få dela soffplats med sälar. Det var dock inte sälar utan sjölejon. Jag var själv tveksam om arten, men tänkte att sjölejon knappast umgås med människor, men det gör de bevisligen på Galapagos. När man läser på lite om dessa djur så lär man sig att de är synnerligen nyfikna och det är inte ovanligt att de kommer fram till badande för lite lek.

Om någon av läsarna någonsin kommer till Cusco och bor i närheten av Santa Ana och behöver hjälp med att arrangera utflykter och resor så kan jag varmt rekommendera Inka Trail Land. Ligger på Calle Arones bara några meter nedanför Wild Rower. Damen som driver stället träffas oftast efter kl. 12 och är ytterst hjälpsam och gör verkligen allt för att du ska kunna resa smärtfritt. Hon skötte min Machu Pichu-utflykt och även min resa hit till Puno vid Titicacasjön. Verkligen härliga upplevelser båda två.

Lämnade mitt boende i Cusco igår kväll vid niotiden och det var inga problem att få stanna kvar ett antal timmar efter ordinarie utcheckning. Vänliga människor hela tiden här i Peru! Tog en bulle ned till busstationen som jag kände igen då jag besökt den under mina strövtåg i staden. Bussen lämnade stationen och jag som normalt sover dåligt på resor fick mig faktiskt några timmars sömn då det här var en buss där du kunde fälla ned sätet till nästan liggande. På ryggstödet av sätet framför dig där kunde du fälla ned som en låda där du fick plats för ben och fötter. Alldeles perfekt.

Bussrackaren var framme här i Puno strax före 6 på morgonen. Boendet hade berättat att det skulle ta en kvart att ta sig dit till fots, men det tog 40 minuter. Så långsam är jag faktiskt inte så de måste ha trott att jag skulle bli avsläppt vid någon annan plats än busstationen. Efter att ha fått mig ytterligare någon timmes sömn så blev det läge för en frukost. Min landlord tog mig sedan ned till den pir där utflykterna ut på Titicaca avgår från. Så jag fick direkt tag i en utflykt ut på en av dessa vassöar samt en annan riktig ö i morgon. Perfekt.

Traskade sedan bort till busstationen igen och köpte mig en bussbiljett vidare till La Paz i Bolivia på torsdag. Lika bra att fixa alla praktiska saker med en gång så man kan koppla av sedan.

Hade också tid att ta mig in till citykärnan där jag stannade till vid stora torget. Där finns också Catedral De Puno och jag knallade in för att ta mig en titt. Kom tydligen in då de nyss avslutat en mässa och började gå runt med kollektkorgarna, så jag reste på mig och gick ut igen.

Har nyss kommit tillbaka från en middag nere vid piren där det kryllar av små restauranger. Det blir lite blåsigt och därmed kyligt på kvällen och jag var kanske lite malplacerad då jag kommer strosande i shorts och en t-shirt, medan ortsborna kommer påpälsade i långbyxor och jackor.

Nåja, man lär sig nog fort vad som passar. Utflykten i morgon börjar tidigt så det kanske är läge att slänga på sig lite varmare och ta med sig shortsen i ryggsäcken.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan