Stöd Ukraina

Emeliefagels blogg

Tisdag 16 Mars 2010 - Puerto Plata

Puerto Plata- Silverstaden i Karibiska havet

De hade sagt att det var en paradisstad. Colombus upptäckte platsen under sin första resa till Amerika och namngav staden Puerto Plata som betyder "Silver Staden" på spanska. När båten kom i land såg han det glittrade vattnet som sken av silver och la ett sken över hela området bakom det. Med denna romantiska beskrivning i bakhuvudet var jag överlycklig över att lämna vårat överlyxiga all- inclusive hotell och ta mig in till lokalbefolkningen, få en bild av det genuina Dominikanska Republiken. Det fanns bara all- inclusive hotell i hela området, med stora murar och många vakter som spatserade utanför. Jag tänkte inte så mycket på saken. Jag visste trots allt att det var ett fattigt land så det var väl bara en säkerhetsåtgärd.

Vid hotellet blev vi tilldelade en egen guide. Hotellpersonalen menade på att det inte gick att åka in till staden utan guide. Han log och skrattade och bröt på spanska när han talade engelska med oss. I mina öron finns det inget ljuvligare än spansk brytning på engelska så jag blev genast charmad och väldigt uppspelt över att se staden som han talade så gott om. Det var bara en 10 minuters bilresa från turistområdet där vårat och alla de andra gigantiska hotellkomplexen låg in till stan. Först kom vi till något som såg ut som en förort. Det var hål i marken och husen var förfallna. Längst vägen stod tiggare som saknade ben, armar och tänder. Det var lite kusligt att se. Men förorter har en tendens att vara extra förfallna i fattiga länder tänkte jag för mig själv, men Puerto Plata som var en av landets största städer skulle säkerligen vara annorlunda.

Då stannade bilen. Vår guide hoppade ut ur framsätet och öppnande glatt våra dörrar: "Welcome to Puerto Plata". Lite frågande och med händerna hårt knytna om våra väskor gick vi ut ur bilen. Jag tittade ner mot marken och såg hur asfalten var uppbruten och stora hål uppenbarade sig. En försäljare småsprang fram till oss att drog fram ett par marrackas och började glatt spela för oss. Vi skakade på huvudena och vände oss igen mot vår guide. "Vamos, I will show you the church buildning here on the main square". För att vara stadens huvudtorg var det extremt litet. Det fanns en stor byggnad i mitten som var en kykra. Runt omkring den satt äldre män uppradade här och var på plaststolar och talade med varandra. Någon sprang runt och putsade deras skor för någon slant. En man stod med en stor vagn fylld av kokosnötter och försökte få oss att smaka. Vi följde efter vår guide in i kyrkan. Den var stor, vacker och färgglad. Det var inga människor där inne och vi förklarade för vår guide att vi gärna ville se resten av staden, och gärna shoppa lite.

Han lyste upp när vi nämnde "shopping". I en rusande fart lämnade vi kyrkan och huvudtorget och började vandra ner på smågator. Lite skräckslaget upptäckte vi att män satt på plaststolar utanför sina hem med rostiga hagelgevär i famnarna. Jag rös när jag såg det första vapnet. Sen började jag långsamt vänja mig och glömde nästan bort gevären och männen på plaststolarna. Vår guide tog oss till en liten butik med gigantiska oljemålningar med färgstarka mönster och smycken uppradade i mängder längst väggarna och borden. "This is my cousin's store". Vi fick alla skaka hand med hans kusin. Det kändes som en stor turistfälla, och det fanns inget som lockade oss inne i affären. Vi sa farväl till hans kusin och blev ledda ner till en annan butik i ett garage. "This is my brother's store". Vi skakade hand med brodern och tittade igenom butiken. Tavlor, smycken, lite vykort, någon statuett. Vi skakade till huvudena och kom till nya butiker. "This is my uncle's store". "This is my best friend's store". Och så vidare. När vi hade träffat halva hans släkt började vi inse att det kanske inte fanns några andra butiker som vi skulle få se den dagen. Det var dessa "turistshoppar" (som vi uppfattade det som) som vår guide skulle ta oss till.

Vi bad om att få åka hem lite besvikna och följde honom långsamt tillbaka till bilen som stod och väntade vid oss vid huvudtorget.

När mina tankar hade lämnat shoppingmöjligheterna började jag istället att njuta av staden. Byggnaderna var färgglada och tavlorna som stod utanför varje butik var helt magiska. Det doftade av tobaco och kaffe. Småbarn sprang runt och lekte med varandra, skrattade så högt att det ekade mellan väggarna. De stannade upp och tittade på oss när vi gick förbi, räckte fram varsin hand, och log gigantiska leenden som fick deras ögon att kisa. De fick varsitt mynt och sprang skrattandes därifrån. Män satt på sina små stolar och talade leende med varandra, skrattade och drack av sitt kaffe. Inne i matvarubutikerna såg jag stora säckar med alla jordens kryddor uppradade inne på golven. Det doftade underbart. Staden kanske inte var som jag hade föreställt mig, men det låg ett lugn över den och dess invånare verkade lyckliga, glada, och avslappnade. Jag kände mig genast bättre till mods och slappnade av jag också.

Jag vet inte om jag skulle kalla den en silver stad, men den fick mig att inse att lycka inte handlar om att komma till ett främmande land och en främmande stad och förvänta sig boulevarder av butiker, restauranger och fik. Ibland är det mer värt att bara få se en stad för vad de verkligen är, inte med västerländska ögon. Och om de människorna var lyckliga och skrattade, då kunde jag också njuta av att vara där.
Dela med andra:    

Kommentarer
Emeliefagel säger:
Hej Lalinda och Alexkaribien!

Tack för era kommentarer. Som ni båda skriver är det mycket möjligt att jag har fått fel uppfattning om Puerto Plata. Observera att jag inte kan uttala mig om hela DR då jag inte varit någon annanstans än där och inne på All Inclusive områden, mer eller mindre.

Min uppfattning om landet är något jag först skrev år 2007 på en annan plattform då jag var 20 år gammal. Idag hade jag säkerligen haft en annan uppfattning om vad det var jag såg. De kontraster man kastades mellan när man kom från ett tillgjort hotell till staden Puerto Plata var ändå påtagliga och bidrar givetvis till den bild jag då uppfattade.

Jag vill dock tillägga att något som jag verkligen uppskattade med landet var människorna. Alla var glada, väl bemötande och pratade mer än gärna med en om allt mellan himmel och jord. Jag upplevde dessutom ett lugn och inre harmoni hos människorna jag pratade med. Men det är som sagt var svårt att dra en slutsats efter två veckor där mycket av tiden spenderades på ett hotellkomplex pga det regnade konstant de första sju dagarna.

Felet ligger nog också i mina förväntningar av vad jag skulle uppleva på plats. Jag har tidigare (dock som 8 och 12-åring) besökt andra karibiska öar: Grenada, Barbados och Aruba, där jag som barn fick en annan uppfattning kring hur städerna såg ut och hur infrastrukturen fungerar. Igen, jag var ett barn då, men man styrs ju ändå av förväntningar som man bygger upp under ett helt liv.

Vidare skulle jag gärna besöka Dominikanska Republiken igen och göra precis som du skriver Lalinda, åka runt och se större delar av landet. Det är ändå något som nu i efterhand lockar mig tillbaka.

Tack igen för att ni tog er tiden att kommentera.
Postat 2012-05-24 08:32  Anmäl
Lalinda säger:
Det är tråkigt att läsa om den negativa bild som du beskriver. Det intryck som du fått. Jag förstår att vi alla har olika intryck och erfarenheter från platser vi besökt. Det är just därför som jag vill kommentera, trots att detta inlägg har ett par år på nacken. Dominikanska Republiken ligger mig så otroligt varmt om hjärtat.
Bara för att nämna något om hotell där nere, och på alla andra stora turistorter för den delen, så måste vi ju utgå från det faktum att de livnär sig på turister. De vill såklart garantera att deras gäster får en trevlig och säker vistelse. Det är anledningen att de kör med "skrämseltaktik" när nya gäster anländer. De vill ju inte ha dåligt rykte ifall att något skulle hända. Därför säger de också att man "bör" stanna på hotellets anläggning. Jag kan då också förstå att, om man som turist tar sig utanför hotellets väggar har en konstigt och orättvis förväntan på att något negativt ska hända. Det i sig kan göra att man tar in nya intryck genom ett negativt filter. Jag säger inte att inget kan hända, MEN det finns änglar och rötägg vart man än i världen reser. Det kan vara nyttigt att släppa garden ibland och bara go with the flow.
Puerto Plata är en nergången stad med dåligt underhållna gator och gamla förfallna byggnader..Men sen finns allt de där charmiga och enkla som bara gör att allt känns så himla på riktigt. Det gläder mig att du ändå kände lite så, som du beskrev. Jag har bott på Dominikanska Republiken till och från sedan -07 och anledningen till att jag trivs så bra är den livsglädje och värme som finns hos befolkningen och som verkligen smittar av sig om man bara tillåter den att göra det. Jag har aldrig varit någonstans där man kommit så långt bara genom ett leende och öppenhjärtighet.
Jag tror att bästa sättet att besöka landet är genom att bila eller åka buss till lite olika städer och byar. Finns så mycket fantastiskt!:)
Postat 2012-05-23 21:57  Anmäl
Alexkaribien säger:
OK, här kommer den korta versionen.

Ditt inlägg stämmer inte alls med det verkliga DR - Puerto Plata är ett av de första områdena som expoaterades för turistm. Det har på sina platser hunnit bli något nergånget, även med Dominikansk standard. Men det är INTE ens i närheten av att vara landets största stad. Santo Domingo (ca 5m), Santiago (ca 2m), La Romana, Higue, San Fransisco de Macoris, La Vega, Baní… Puerto Plata består nu mest av bostadshus där de som jobbar på hotellen bor… Ska du nämna någon stad som exempel på Dominikanska Republiken rekommenderar jag att du besöker dem.

jag rekommenderar starkt att ta en buss, taxi eller hyra egen bil (om du har erfarenhet av att köra i dylik trafik). Utanför hotellen, bara en timme från Puerto Plata, finns verkliga paradisstränder, fantastiska människor som gärna bjuder på sig och sitt utan att du behöver betala en Pesos.

Lättast att avnjuta om du enbart åker någon vecka eller två - halvön Samana med byarna Las Terrenas och Las Galeras. Underbara ställen. Och bara ca 3 tim öster ut från Puerto Plata. Går dessutom att flyga hit direkt. Inte en svensk inom synhåll ;-)

i inlägget som försvann skrev jag om flera olika grejer att göra. DR är fantastisk, och mycket mer än All-inclusive. Nu får du istället möjlighet att upptäcka det själv ;-)
Postat 2011-11-16 16:03  Anmäl
Alexkaribien säger:
Skrev ett långt inlägg. Var hamnade det?
Postat 2011-11-16 15:56  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för en trevlig och intressant läsning
Postat 2010-03-16 15:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet