Stöd Ukraina

Zarischkas blogg

Lördag 11 Januari 2014 - Puerto del Carmen

Puerto del Carmen, Lanzarote

Vem: Jag och syster
När: 11-19 januari 2014
Vart: Puerto del Carmen
Från: Kastrup
Hur: Apollo (resa hittad på Reseguiden.se)
Hotell: Los Pueblos
Extra info: Transfer cirka 15 minuter plus tiden för snirkling på enkelriktat (cirka en halvtimme tillsammans) från Arrecife

Plus:
• Papas Arrugadas med mojo... Mums!
• Sangria i solen med havsutsikt som bonus. :)
• Parque Rancho Texas!
• Attityden och instant-VIP-känslan hos många fik och restauranger.
• Vädret de första dagarna (!)
• Litenheten och närheten till allt.
• Att vi vet vad vi vill göra MER av när vi kommer tillbaka.
• Ben- och rumpträningen i backarna som gjorde att man kunde äta glass... ;)
• Emma's Cantina, Il Buongusto, El Cangrejo Rojo, Trattoria Masala...
• Vattenpipepremiär för Malin!
• Alla vackra vyer som fyllde kameran. (Vi inräknade. ;))
• Att alla blev SÅ himla glada när vi försökte knaggla oss fram på spanska! :D
• Rara Maria, guiden på Ullturen. Helt fantastisk!
• Kvällsreceptionisten på hotellet (kort hår och svensktalande... upptäckte vi efter att vi utgjutit vår beundran för Apollo-resledaren... ;)). Makalöst rar och hjälpsam!

Minus:
• Svinkallt på rummet (hade vi glömt betala bränsletillägg...??! ;))
• Världens tjurigaste receptionist, skumme vaktmästarnissen, städerskor som rökte på vårt rum istället för att städa...
• Sydturen som blev en besvikelse. :/
• Vår såkallade havsutsikt var inte direkt det. Alls...
• Att kaffet smakade urk på så många ställen.
• Att Apollo är urusla på information och inte kollade andra ingången där de hade sitt icke-kartritade möte. :/

Speciella minnen:
• Balkonghänget vid hotellet på kvällarna och alla idiotiska citat vi myntade. SKrattkramp i magen!
• Rancho Texas!!
• Ullturen dag ett och alla roliga människor som var med på den.
• Galna huset och dess invånare på promenaden i Tías.

Nästa gång:
• Ta med varmare kläder!
• Bo på ett annat hotell.
Hyr bil och låt karlarna köra...
• Se HELA El Golfo (och gör sydsidan ordentligt. Inklusive Saltinas och Montana del Fuego).
• Gå på marknaden i Teguise och/eller Playa Blanca.
• Testa rekommenderade fisken i Punta Mujeres. :)

Slutsats:
Puerto del Carmen är en turiststad. Det går liksom inte att komma ifrån. Det är dock en charmig, ren och välhållen sådan med gott om rara människor och fler vackra vyer än man kan räkna.
Stan är byggd på typ en miljon kullar och man får rätt bra ben-och-rumpträning när man spatserar omkring på gatorna och undersöker sevärdheter, fik och njuter av sol på näsan.

Det blir mörkt rätt fort och kylan kryper på i samma takt som solen går ner. I och med att det är fuktigt, blir det kallare än man kan tro! MYCKET kallare.

Shoppingmöjligheterna tycks vara goda, om man är intresserad av sådant, och för de som föredrar att fiska eller dyka/snorkla finns det massor av möjligheter. Hyr man bil kan man med lätthet ta sig till ikringliggande öar för att utforska, också.
(Ön är så pass liten att det är enkelt och smidigt att pila iväg på upptäcktsfärd så fort andan faller på.)
Gissningsvis finns det gott om saker att göra för två veckor, om man inte bangar på att åka till en grannö - och då menar jag om man inte sitter på stranden och häckar en endaste liten gång.

Jag gillar Lanzarote och kan absolut tänka mig att åka tillbaka! (Troligen inte med Apollo, för deras syn på information är rätt undermålig.)
Nu ska jag lära mig spanska... ;)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Puerto del Carmen, Lanzarote
9 år sedan
Paris, bussresa
10 år sedan
Prag, bussresa
10 år sedan
Playacar, Mexico
10 år sedan
Rhodos Stad
10 år sedan