Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Fredag 13 Februari 2009
Resealbum: Indien 2009

Pondicherry Dag 19.

2009-02-13. Dag 19.
Opps! Det blev fel i gårdagens blogg men här kommer dag 19!
LYX, Lyx, Lyx, nästan, Hotellet är kanon men Indiska madrasser är inte att leka med. 20 cm höga men de lyckas ändå på något sätt göra dem hårda. Nu skall man inte klaga om man kommer från betonggolv så det är lyx.
Upp i alla fall klockan 7.30 med ett mål i sikte. Aurovile. Först frukost och sedan beställa bilar och iväg. Här tror jag vi fick Alonsos bror eller någon annan kusin till en formel 1 förare för nu gick det undan. Tuta, Tuta zick zack, tuta tuta platta i botten och blunda. Snabbt var vi framme. Nu om Auroville. Auroville grundades 1968 som ett samhälle där människor kan leva tillsammans i harmoni, utan pengar och politiska eller nationella tillhörigheter. Idag bor ca 2000 personer i samhället som är designat av en fransman som heter Roger Anger. Två tredjedelar av befolkningen är icke Indier. Auroville har en drivande utveckling. De har byggt världens största spegelparabol för värmning av vatten. De har solcellsdrift av ström. De har ekologiska odlingar. Gå gärna in och läs mer på http://www.auroville.org . Det är nästan en religiös stämning över detta fast det skall vara O-religiöst. Mäktig upplevelse att ha varit där. Jag läste om detta för länge sedan och tänkte då att hit vore kul att åka och så har man varit där. Precis som i verkligheten?
Tillbaka på hotellet strax efter lunch. Nu vankades det bad i polen och lunch. Sedan har vi börjat trappa ner på vårat hårda tempo som vi hållit den första delen så nu handlar eftermiddag och kväll mest till att slappa och shoppa i den tidigare franska kolonin Pondicherry.
Måste berätta om gårdagens kvällsmat. Vi läste i en guidebok om ett bra ställe nere vid havet. och tog en rickshaw dit och gick in. Mycket märkligt var att det satt nästan bara vita runt borden och de vi hörde pratade franska. Det var nästan som att sitta vid någon fransk restaurang i Frankrike fast vi var i Indien.
Dela med andra:    

Kommentarer
Kjellorix säger:
Jag har aldrig varit i Indien, men Vegan som jag är, ville jag tillbringa denna vinter i Auroville.
Råkade se ett TV-reportage om det i våras, nu bokat flyg till Chennai 4 Nov och hem 28 April.
Jag vet inget, men hoppades på en buss till Auroville, eller tåg.
Måste man ta något inrikesflyg, gillar inte det, jag har 6 mån på mej.
Jag har ide'n om att kanske flytta till Auroville nästa vinter, denna vinter vill jag undersöka möjligheterna.
Jag kanske vill bo i Sverige över sommaren, och Auroville på vintern.
Jag har kitesurf med mej, vill helst bo nära havet för kitesurfing
Postat 2009-07-28 20:40  Anmäl
Mpc säger:
• dom vill vele var lite internationella på restaurangen. Fick ni god mat där inga magsjuka i nu?
Postat 2009-02-13 14:08  Anmäl
Gullsing säger:
Tack för att du tipsar mej varje gång du skriver här. Det ger mej möjlighet, att åtminstone i fantasin vara med på er resa.

Gilla
Postat 2009-02-13 13:54  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan