Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

På sightseeing.

Precis som de övriga Sydkoreanska och Japanska städerna så är Seoul intressantast om man tar klivet från de stora gatorna till bakgatorna. Där hittar man vardagslivet och där folk lever och verkar när man inte är hemma. Fullt av restauranger, barer, pubar och arbetsplatser. Här där jag bor så är det på dessa gator smockfullt av tryckerier. För precis som i övriga Asien så har man förlagt all liknande verksamhet på ett och samma ställe. Lätt att hitta då gissar jag.

När jag går rakt norrut från där jag jag vaknar på morgonen, så kommer jag efter en stund fram till en liten bäck. Eller kanske snarare en å? Hur som helst, den där har koreanerna snyggat till och gjort till ett härligt litet promenadstråk mitt i storstaden. Följde bäcken någon kilometer västerut på förmiddagen till den tog slut vid ett vattenfall. Då var det dags att styra kosan norrut igen för att slutligen hamna vid Gyeongbokgung-palatset. Det finns fem stora palats här i staden men det här är det största och vackraste. Det byggdes 1395 men förstördes under under Imjim-kriget på slutet av 1500-talet. Byggdes upp igen under tiden som kung Gojong regerade kring sekelskiftet 18 till 1900- tal.

Jag hade sådan tur så att jag kom fram precis till en imponerande vaktavlösning i härliga färger. Trevligt skådespel som lätt slår den svenska vaktavlösningen vid Stockholms slott.

Palatset rymmer en hel del ståtliga byggnader med stora öppna salar och vackra små parker runt om. Trevligt också att så många koreaner väljer att klä upp sig i folkdräkter, då det är gratis inträde om man gör så. Gratis kanske det hade kunnat bli för mig också då jag försent såg att pensionärer också går in utan avgift. Men det kanske bara gäller de inhemska? För övrigt så var det billigt att besöka palatset. 25 svenska!

På hemväg tog jag och besökte Namdaemun Market som är en enorm marknadsplats med över 10000 småbutiker och försäljare i flera byggnader, våningar samt gatuplatser. Den var så stor så det blev svårt att hitta det man sökte.

Hem sedan för lite krubb och uppkoll inför mogondagens påbörjade hemresa. Ja.......så är det. Nedräkningen har kommit så långt så att det om några timmar är dags för den sista sömnen på den här resan följt av en lång, lång hemresa. Kanske orkar jag med en liten sammanfattning av resan på någon flygplats, kanske inte??

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan