Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 16 April 2010 - Norge
Resealbum: Oslo

Oslo

Kontikimuséet i Oslo.
Han är lika intresserad och uppslukad av Kontikiflottens färd som jag. Snart 9-åriga barnbarnet. Vi har läst boken om och om och om igen under lång tid. Vi har byggt en flotte i modell, som vi sjösatt i badkaret.
Nu skall det bli på riktigt!
En för tidig födelsedagspresent från farmor och farfar. Han äger inte sina 9 år förrän 8 september. Farfar hittar billiga sovbiljetter på tåget Stockholm – Oslo. Sova på nattåg för första gången – bara det en upplevelse! En klokbok, lillkudden och den slitna nallebjörnen längst ner i ryggsäcken. I farmors väska finns det, som en farmor med ansvar för ett litet barnbarn vill ha med. Plåster, sårsprit, barnalvedon, dextroltabletter, en flaska vatten, Bamsetidning, sockerfria tuggumin, kräkpåsar och en extra tandborste! Säg nu inget om ”överbeskyddande”!
Liggvagn med sex platser, men hos oss kommer endast en rock-Oscar i mellanslafen. Han ska till festivalen i Arvika och åker över Oslo – billigaste vägen. Snart blir de kompisar han och vår sonson. Vi har fått kupén rakt över vagnshjulen – dessa verkar vara åttkantiga och gjorda i järn!! Oljud hela natten förutom i Göteborg, där tåget stannar lång tid för rangering av vagnarna. Då är det tyst – då vaknar man! Hm – sedan är det lögn att somna om. Knack på dörren 6.30.
Farfar (gammal hotelllman) bjuder på hotellfrukost på Continental. Smakar mums! Vi rättar till oss både till kropp och själ.
Liten båttur över till Byggdöja, där Kontikimuséet är placerat.
- Titta farmor – den riktiga Kontiki!, utbrister den lille storögd.
Han blir helt absorberad, och det enda han säger under lång tid är
- Kolla, farmor. Kolla farfar. Tag foto på den och den och här och där, farmor.
Och det gör jag.
Dax för lunch ute i friska luften. Norska plättar med jordgubbar och vispgrädde på en papyrusbåt. Papyrusbåten RA har visst tagit mer på 9-åringen än själva Kontiki. Det blir helt klart modellbygge av med matbåten som grund., när vi kommer hem. Tindrande ögon.
- Vill du, orkar du se Vikingamuséet också?
Självklart – och det blir nästan största upplevelsen. Farfar föredrar att sitta och läsa ute i skuggan, men får vänta länge på oss.
- Farmor, detta är den bästa födelsedagspresenten i hela mitt liv. Att åka med dig och farfar till Norge!
Vem kan hålla ett öga torrt då?!
Nu får farfar välja. Det blir upp med trick och buss ända upp till den berömda skidhoppbacken på Holmenkollen. Där under en ek på våra handdukar serveras mellanmål och vila.
Ligger och ser utöver hela Oslo och fjorden. Jorden är varm och fuktig, himlen blå och gräset en aning torrbrunt. Tittar rakt upp i himlen, och känner sådan glädje och tillfredsställelse, att denna resa blev verklighet.
Min favorit sitter bredvid och försöker göra gamla verktyg av hittade stenar och pinnar. Vilket historieintresse!
Vilan får vara över nu, och vi bussar oss ner till hamnen. Tar en båttur ut, för att få en skymt av nya Operahuset. Nu sover han den lille med huvudet i mitt knä. Turen är inte så lång. Vi sitter kvar och åker sträckan fram och tillbaka tre ggr!! Mycket får vi för pengarna vi köpt endagskortet för.
Avslutningsmiddag på Jerbanetorget, för att ha nära till Centralstasjonen och nattåget hem. Samma vagn – dunk – dunk – dunk………………

Duschen strilar skönt genom håret och ned över kroppen.
En tallrik fil med banan och en het kopp kaffe.
Med fötterna upp på solstolen, och lillpojken väl hemma hos mor och far, njuter farmor och farfar stillheten i vår trädgård.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan