Stöd Ukraina

Luffarns blogg

Fredag 13 Februari 2009 - Ängesträsk

Om ersättning för bagageförsening

Vi hade ju 480 timmars bagageförsening per person. Genom Handelsbankens kort var vi försäkrade, men som jag skrivit i tidigare inlägg, är det nästan omöjligt att få kvitton i Duong Dong på Phu Quoc. Det var försäkringsbolaget Zurich som hade hand om försäkringsfrågan och dom krävde naturligtvis kvitton. Efter ett kompletterande brev från mig med kontoutdrag och bankomatkvitton fick vi till slut 8 879 kr tillsammans. Om vi hade varit i Hong Kong hade vi kunnat handla för 14 000 kr tillsammans och fått tillbaka pengarna, för där kan man få kvitton. Nu har ju Zurich säkert ändå behandlat ärendet välvilligt, så vi är nöjda med dem. Jag tappade mitt Seiko Kinetik dykarur i golvet vid en bagagekontroll. Den föll så olyckligt att verket skadades allvarligt. Mitt försäkringsbolag kollade vad det kostar att köpa motsvarande klocka, drog av 35 % för åldern och 1 500 i självrisk. Jag fick 1 100 kr som ju inte räcker till motsvarande klocka, men jag köpte en ganska bra för 1 650, och om jag inte anmält det till bolaget hade jag ju inte fått något. Jag har allrisk i min försäkring (rekommenderas). SAS har ersatt mig generöst för det besvär JAG haft när jag varit utan bagage och för att jag måstat slösa så många dagar på att åka taxi in till staden för att komplettera. Maj-Lis bagage gick med Lufthansa från Stockholm och fortsatte ?? med Cathay Pacific till Saigon dit det inte kom förrän 20 dagar senare. Jag får nu hjälp av SAS med kontakterna med de bolagen för att försöka få ersättning även åt henne.
Jag misstänker att vi alla tar lite för lätt på det där med bagageförseningsrisken. Vi funderar på att i fortsättningen alltid packa var sin hälft i varandras väskor. Att bara resa med tillåtet handbagage gör det hela riskfritt, men då kan man ju inte ha med vissa saker som är förbjudna ombord.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet