Stöd Ukraina

Marianas blogg

Tisdag 26 Maj 2009 - Sundsvall

Nostalgisk resa till min födelsestad

Reste till Sundsvall några dagar för att bl a fira 50-årigt studentjubileum. Spännande, omtumlande och trevligt att träffa gamla klasskamrater i latinklassen. Dag ett bekantade vi oss med varandra under en lunch, sen besökte vi vårt läroverk där vi guidades runt. Efter sedvanlig fotografering på trappan, blev det guidad stadsvandring - mycket har hänt i staden ... På kvällen storslagen middag på legendariska hotell Knaust med mycket prat om då och nu, mycket skratt om gamla minnen etc.
Dag två besökte vi bl a Mitthögskolans Campus, som är en arkitektoniskt mycket vacker anläggning vid Selångersån, som flyter genom sta´n.

Sundsvalls historia är mycket mer än stora bränder, sågverk och strejker. Staden grundades 1621 av Gustav II Adolf, som samma år också grundade Göteborg!
Hotel Knaust är ett anrikt gammalt hotell i Sundsvall, invigdes 1891. Hotellet byggdes efter den stora Sundsvallsbranden 1888. Knaust var det fina hotellet på träpatronernas tid, känt för sin solfjädersformade trappa i carraramarmor mitt emot entrén, där man gärna skålade in nyåret och lät större sällskap fotograferas, t ex varje studentklass - även min.
En vanlig myt är att någon, enligt vissa uppgifter en kung, enligt andra en kavallerilöjtnant, ska ha ridit uppför trappan.

Summa summarum blev det många intryck - historia, kultur, kulinariska upplevelser och trevlig samvaro - och vi hade tur med vädret!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet