Stöd Ukraina

368577s blogg

Fredag 27 Juli 2007

Nostalgiresa bakåt i tiden

Våran andra vandrarhemsresa gick i nostalgins tecken. Vi besökte platser där jag tidvis hade växt upp och gått i skola de första åren av min uppväxttid. Första platsen vi besökte var Karlholmsbruk, ett litet järnbruk i norduppland från tiden för valonsmide. Jag bodde här i mitt föräldrarhem från jag var tio år upp till sexton år, flyttade sedan för att fortsätta min uppväxt och utbildning på egen hand i Västerås.
I denna gamla och säregna valonkyrka i Karlholmsbruk gifte jag mig med min hustru Margareta den 19/6 1959.
Vi var då bosatta i Västerås, men jag hade mitt föräldrarhem kvar i Karlholmsbruk.
Under vistelsen i norduppland och Karlholmsbruk, bodde vi i vandrarhemmet på Laxön i Älvkarleby, det var härifrån som vi gjorde besöket i Karlholmsbruk, där jag återsåg mitt gamla föräldrarhem och skolan som jag gick i ca fem år.
Sökte upp en gammal skolkamrat, som var den enda jag kom ihåg från tiden i Karlholmsbruk, han var nu sextionio år gammal. Min hustru tyckte nog att det var trevligast att se vår gamla vigselkyrka.
Efter vistelsen i norduppland så fortsatte vi resan upp till Hälsingland. Vårt boende blev på vandrarhemmet i Hudiksvall, närmare bestämt ute vid MalnBadens vandrarhem. Som en dagsutflykt från Hudiksvall, hade vi bestämt oss för att göra en resa runt Dellensjöarna och komma upp till Moviken. På bilden står jag uppe på Avholmsberget utsiktspunkt med en fantastiskt fin panoramabild över både södra och norra Dellensjöarna.
Resan fortsatte nu ner till ett litet samhälle som heter Moviken, här var jag bosatt några år, då min fader var skogvaktare för Iggesunds Bruk. Här gjorde jag två av mina första skolår i livet, en liten och gammal
s.k B-skola där klassen var blandad från första till femte klass. I dag beboddes skolan av ett Amerikanskt par från NewYork, som köpt skolan via internet och tillbringade sina semestrar här varje sommar. Stora delar av skolan var fortfarande kvar i sitt ursprungsskick med skolsal och en del inventarier kvar. Det kändes ganska nostalgiskt att sätta sig ner i den skolbänk som jag hade för ca 64 år sedan.
Nere i Movikens hamn träffade jag en gammal skolkamrat, som höll på att måla på en gammal ångbåt från slutet av 1800-talet. Det lustiga var att jag kände inte igen mannen som höll på att måla båten, men han kom fram och sa att du måste vara Jan-Olof, vi gick ju i samma klass för 64 år sedan "vilket personminne", då han sa sitt namn, så kom jag ihåg honom. Margareta här tillsammans med min gamla skolkamrat Erik Holm.
Nu hinner vi inte med fler vandrarhemsresor i år, för om drygt en vecka åker vi till Tunisien, sedan i December Kambodja och Februari-08 Thailand.

En blogg från kommande resor lovar jag. 368577
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vårens första resa
14 år sedan
Guldbröllopsresa
15 år sedan
Tunisien väntar på oss i dag.
15 år sedan
Åter till Thailand
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Konnas
Konnas säger om 368577s bild "Vigselkyrka":
Hej! Jag röstar på bild nr 199, som bästa semesterinspirationsbild. Min morfar var född på Karlholms bruk och jag besökt...
23 februari 2008 12:15
Keiju6
Keiju6 säger om 368577s bild "Skolnostalgi":
Fick du inte ångest? Eller vilka känslor övermannade dig...? Du ser i alla fall berörd ut...
20 februari 2008 18:39
Ciocinzano
Ciocinzano säger om 368577s bild "Vandrarhem":
Vilka vackra fönster
7 september 2007 18:45