Stöd Ukraina

Busylizzys blogg

Torsdag 22 Mars 2007 - New York

NEW YORK

Vad gör man i NYC? Säg mig den guidebok som inte nämner shopping, restauranger, musikaler och Broadway, klubbliv och ett besök vid ground zero. Allt värt att veta finns tillgängligt på Internet, och resten har nämts på tvären och höjden i dussinet reserprogram i TV. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag ofta hatat New York, men lika ofta svurit staden min trohet. Liksom många andra hyser jag en mäktig hatkärlek till staden - love her but can't stand her, om ni förstår. Men New York handlar ju faktiskt till stor del just om motsättningar, och det är kanske just det som är dragningen!

Det här är min egen privata lista över ett par ovidkommande detaljer om New York. Ingenting värt en turistresa i sig, men nog så viktiga ingredienser i de motstridiga känslor jag bär inom mig.

I EAST VILLAGE
huserade en gång de utstötta och marginaliserade. Fattiga familjer från östeuropa tränges ikapp med knarkare och allsköns konstnärer. Det var billigt, ingen orkade bry sig om sina fastigheter. En del övergavs när det blev för dyrt att reparera. Andra flyttade in och bodde hyresfritt. Den som vill läsa om hur det verkligen var i East Village ska läsa Yuri Kapralovs bok "Once there was a village". Det är faktiskt den enda bok som beskriver hur det verkligen var, långt innan -80 talet började.
http://www.akashicbooks.com/village.htm
Så stänges Tomkins Square park för uteliggare, och man började rensa upp på trottoarena. Fastighetsägarna hade vädrat morgonluft. Här fanns pengar att tjäna. Penningstarka utlänningar som hade råd att betala...ghettoturister... Områdena smygröjdes från plötsligt oönskade medborgare. Bostadsrätter bildades och hyrorna i området tog sats...och hoppade. Butikerna höjde sina priser. En sushibar öppndes. Och en till. The Village hade blivit trendigt.

Idag kan man gå en stadsvandring här - kolla detaljer på http://www.avenuea.org/ev/tour/index.shtml

VAZACS
(Horseshoe Bar/7B)
108 Ave. B och 7th Street
Skymtar förbi i: Crocodile Dundee, The Verdict, Sex and the City mfl.
Ok, det är lika bra att säga som det är. Gå inte hit bara för att ni gillar Sex and the City. Det är ingen turistbar, inget för den harhjärtade, och knappast något för trendnissen. Inte heller är det ett ställe att ragga på, utan man kan säga att det är en bar tillägnat ... alkoholen. Prästerna håller till innanför skranket och de tillbedjande håller sig på utsidan, längst med en luftig och stor hästskoformad bar. Stamgästerna är en initierad grupp som inte tar emot medlemsansökningar. Det må vara en sylta, men baren symboliserar så mycket av East Village. På kvällarna, och speciellt på helgerna, fylls baren av en salig blandning människor. Här trängs pensionärer, punkare och författare med varandra (inte för att de är varandras motsatser, men något är jag ju tvungen att komma med) och bildar tillsammans en rätt bra bild av stadsdelens demografi. Och så befriande.

HÖRNET 6TH STREET OCH AVE B
Från introt till NYPD Blue. Det är (var?) en community garden som drivs av en förening. Hoppas den finns kvar. Där kunde man källsortera och läsa sin poesi...

DET ABSOLUT SÄKRASTE KVARTERET PÅ MANHATTAN
Innan flytten till Avenue C av NYPD 9th precinct, sas det att just det området var Manhattans säkraste. Då huserade New Yorks finest på East 5th street, vägg i vägg med Hells Angels "huvudkontor" på East 3rd.

INDISK MAT
Om du är sugen på något indiskt ska du ta dig till East 6th street mellan 1st och 2nd Avenue. Där ligger restaurangerna i princip vägg i vägg. Min favorit låg på 1st Avenue, en trappa upp. Från taket av den minimalt smala restaurangen hängde diverse tingeltangel, girlanger och annat som smått och gott. Färgglatt så det förslog!

HARLEM
Ska tydligen vara det nya trendiga området. Man kan undra vart alla stackare tar vägen när hyrorna rusar i höjden? För turister finns Apollo Theater - 253 W 125 Street vid Frederick Douglass Boulevard. De har amatörkväll varje onsdag 19.30. Kan kanske vara kul att vara med om.
http://www.apollotheater.com/

TA STATEN ISLAND FERRY
från Whitehall Terminal (1 Whitehall Street och South Street) på Lower Manhattan. Den går till St. George Ferry Terminal på Staten Island och tar ungefär en halvtimme. Färjan ska vara gratis sedan 1997, och är alltså betydligt billigare än den som tar er till Ellis Island och Statue of Liberty. Min granne körde färjan, så jag kan stolt meddela att jag rattat den både en och två gånger - och det är definitivt ett bra fototillfälle.
http://www.siferry.com/

BRIDGE AND TUNNEL-PEOPLE
På fredag och lördag råder Amatörernas afton på Manhattans barer och klubbar. Om man vill trängas rejält ska man alltså gå ut på helgen. Då kommer alla in till Manhattan från närliggande Staten Island, New Jersey etc. Det kan bli rätt hysteriskt och desperat, men vad gör man om man bara har några dagars semester?

FÖR ALLA RAMONESFANS
Rockaway beach ligger inom räckhåll, CBGBs har flyttat från Bowery men öppnar på ny plats snart igen, och vad jag vet promenerar väl Dee Dee fortfarande omkring i området. Han brukade komma till butiken där jag hängde, och en dag när vi träffades någon annanstans kunde han inte komma ihåg vem jag var. Så han undrade helt sonika om vi inte skulle spela litet musik nån dag. Jag avböjde värdigt...
http://www.cbgb.com/

ETT ALTERNATIV TILL HAMPTONS
Hamptons...dit alla som "är något" åker har jag för mig Carrie säger i Sex and the City. Jag har naturligtvis inte varit i The Hamptons, men till Fire Island har jag tagit mig, och det är väl värt besväret. Stanna helst mer än en dag, eftersom det tar mellan 2 och 3 timmar att ta sig dit. Det är ljuvligt vackert och ständerna är fantistiska. Att det över huvud taget ligger så nära NYC är ofattbart. Åk dit!
Ta Long Island Railroad från Penn station till Bayshore, och ta sen färjan till Fire Island. http://www.fireisland.com/thingsToDo.php

BÄST MED NEW YORK
Jag höll på att glömma - det bästa med New York, det är inte platserna besöker. Det är människorna. Utan sina innevånare är New York ingenting. Det bästa med New York är människorna man omges av och människorna man möter.

Trevlig resa!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet