Stöd Ukraina

Pennys blogg

Torsdag 26 Februari 2009

Möt våren i London!!

Jag kom precis hem från en minisemester i London denna veckan. Det som kanske förvånade mig mest var att endast 2 timmars flygresa från Sverige så är det redan full vår och inte en sittplats ledig på uteserveringarna! Det var en otrolig befrielse att få ta på sig vårjackan och njuta av en god Frappuccino i vårsolens första strålar! När jag bodde i London för 15 år sedan upplevde jag att det var ungefär samma trista väder där som hemma i Sverige den här årstiden – men den här gången var skillnaden på både temperatur och nederbördsmängd slående!

Eftersom London Fashion Week var i full gång föra veckan så kunde man runt om i de finare kvarteren runt Kensington & Chelsea se extra fashionabelt klädda modemänniskor, och folkvimlet överlag i denna Engelska metropol är ju en fröjd för ögat! Här hittar man allt från old-school punkare med chockrosa hår och asiatiska damer i designerkläder till supersmala ”Kate Moss-look alikes” med 13 centimetersklackar och den vanlige britten i sneakers & Umbro-tröja.

Utanför vår hotellentré i Kensington hade någon felparkerat sin knallgula Lamborghini bredvid en lång rad av Aston Martins, Rolls Royces etc. Den blev bortförd efter att den stått där och skräpat i några dagar och man undrar ju i sitt stilla sinne hur någon kan ”glömma bort” vart de ställt sin illgula 3-miljoners bil, så att den måste bärgas bort till slut.

I numera trendiga och supermysiga Notting Hill hittar man den av både engelsmän och turister alltid lika välbesökta Portobello Market. Besöker man marknaden under en lördag eftermiddag, ska man vara beredd på att man knappast är ensam och att det tar sin lilla tid att gå från ena änden till den andra. Man ska också vara beredd på att man får med sig både en och två påsar hem med innehåll som man inte alls hade planerat att köpa eller ens kan identifiera alla gånger.

Om man gillar att titta på pälsmösseklädda vakter som paraderar förbi horder av turister ska man bege sig till Buckingham Palace – den engelska drottningens officiella residens, runt klockan halv tolv på förmiddagarna. Då bjuds på en ceremoni som kallas Changing of the Guards, vilket är vaktbyte vid slottet och superpopulärt.

Vill man titta på ”street performers” och amatör clowner av alla det slag är stadsdelen Covent Garden det rätta stället! Här cyklas det på enhjulingar, jongleras med diverse märkliga föremål, typ småbarn, samt tjoas och tjimmas dagarna i ända. I den lite udda klädbutiken David & Goliath kan man verkligen få sig ett gott skratt åt t-shirts med tryck som: He still lives with his parents och så en pil åt vänster typ.

När det kommer till shopping är ju en långweekend på tre dagar lite väl kort kan jag tycka, men man hinner ju i alla fall med några obligatoriska shoppingtempel som Harrods och Harvey Nicols, samt designbutikerna på Sloane Street, Hamleys & Apple butiken på Regent Street, Top Shop på Oxford Street osv.

Säg vad man vill om den brittiska kokkonsten, men är det något ställe där man verkligen kan hitta ALLA typer av mat och INTE behöver äta typisk engelsk mat – så är det London! Hur många indier, italienare, turkar och greker kan man hinna med egentligen??? Mums!!!

Det jag till sist finner väldigt fascinerande med London är att om man befinner sig mitt inne i centrala stan och pratar med människorna som rör sig där - så är det nästan omöjligt att hitta någon som har engelska som första språk! Frågar man någon runt Piccadilly Circus efter vägen - så kan man vara säker på att få höra de mest underbara varianter av engelska med både rysk, indisk, tysk & kinesisk brytning. Denna mix av människor från världens alla hörn ger en väldigt speciell stämning som i alla fall jag tycker är helt fantastisk!

Pundet är helt okej i pris just nu (speciellt om man jämför med vad man får i euro & dollar för tillfället), vädret är om inte strålande så i alla fall varmare än hemma, människorna är sjukt vänliga, maten är grym och pulsen finns där ALLTID - så mitt råd är: Passa på och åk och njut av London - och möt våren!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Mbild säger:
Hej Penny,

Jag har varit i London en halvdag typ... vilket man ska skämmas för som svensk *ler* Men jag betar av de lite längre destinationerna först så tar jag Europa när man har bebis eller käpp eller nått annat som drar ner på tempot. Du har inga bilder från London att lägga ut??

Får ta och kika på en weekend dit med nya tjejjen kanske ;-)

Ha det gött med bebben.../Martin
Postat 2009-03-02 12:20  Anmäl
Lipton säger:
Kul att du har börjat skriva lite på din sida.
Hälsa Bianca! /Lipton
Postat 2009-02-27 13:38  Anmäl
Gullsing säger:
Det här var en mycket bra berättelse om London. Jag har varit där endast en gång och det var på -70talet. Det är en faschinerande stad.

Gilla
Postat 2009-02-26 18:41  Anmäl

Skriv kommentar