Stöd Ukraina

Johanhrlins blogg

Onsdag 27 Juni 2012 - Negombo

Mina första stapplande steg i detta paradis elskat o hatat.

Ja happ då var det dags att återvenda efter nestan 10 år till denna förundliga ö med ett helt spektrum av alt från kala strender till undersjön natur.Första gången jag åkte till srilanka var i början av 2000talet tillsamans med en god kamrat som sedemera blev kvar i nestan 8år.i Staden negombo som ligger sirka 45-60minuters bilväg från flygplattsen utanför huvedstaden Kolombo.När man ska mäta avstond hår så ska man fråga hur lång tid det tar från punkt A till B. Inte avstånd i killometer.När jag var här första gången så åkte jag Visseligen regeljärt och bodde på ett gesthaus,ett utmärkt kompliment till vanliga större hotel.Men jag skulle med fördel rekomendera er som funderar på er första vistelse i detta land att bo på ett hotel med minst trestjärnig status enligt eropeisk metparometer.Vill ni därimot som jag ta en flygstol så ska ni kolla upp dom varierande grader av billiga småhotel som fins.Dom har i regel samma sirkapriser att ärbjuda medan kvaliten kan variera vesentligt.Och om ni vill ha ärkondisen på rummet se då till att ni har det inkluderat i priset.Man får nemligen det man ber om men dom är experter på att ta ut det lilla extra.Du är rik i deras ögon oavkortat vad du sejer eller försöker förklara.Kort o gott så är det ingen ide att gemföra slott och koja.Man överlever med en kostnad på mindre en 10kr om dagen i srilanka och vi turister kan ses som ett lett byte.Funderar du på att ta en liten avstikare så att seja med minibuss 3-4dagar och övernattnig på hotel 1-2netter Så vimlar det av sådana ärbjudanden.Vad jag rekomederar är att du i första hand då tar någon av hotelets egna små tripper som i regel är på 3dagar och är en upplevelse utöver det vanliga. Men du kan om du vill och vågar ta någon av dom små antrepenörer som fins på platts.Här kommer då några av dom tipps och små varnigar jag fott lära mej.1ta inte första besta som ärbjuder dej en t3-4dagars tripp försök att ta någon på rekondemasjon.Alla ler alla är trevliga och alla vill käna pengar på dej koppla på hjärnan.2 komöverens om vart ni saka åka och att cofören har lite lokalkenedom dit ni ska ett bra tipps är att fråga hur lenge han arbetat med det han gör det skadar aldrig att se vannen heler och bejär en van mäd ärkondichen dom har ofta möjlighet att låna det du begär för du får i regel exakt vad du ber om.3Gör öpp ett pris om hur myket sjofören vill ha betalt pär dag i rupis. Inte evro.medela järna sjofören om prisnivån på hottelet hotelen ni ska till i föreväg.Han har i regel prosent på dom stellen han vill ta dej er till. Va även lite tuff och deklarera att50klometer om dagen geller.och att i priset för att köra er ingår bensin och slitars på decken.4det är även så att dom flesta hotel ni kommer till har gratis rum att ärbjuda sjofören så legg öpp ruten i föreväg och betala inte extra för hans rum. En sista liten noteing när ni väl ger er i väg lita på killen betala honom vad han ska ha för att köra er och låt honom gå in och förhandla för er vad det geller hotelen ni kan käna på det. När dom ser dej så går priset altid öpp det är bara så.men närdu betalt din kille vad han vill ha och ni är överens då jör han alt för dej.Jag har för egen del åkt på nitar och fott höra historjer direkt från kellan där man betalt extra för bäde bensin,deck och hotelrum åt sjafören och dumma extra taxer för att sjafören inte vill köra lengre en överlsekomet.Normaltaxan ligger låg på 50kilometer om dan när jag var där. Jo komihåg att alt räknas i tid inte kilometer. Att åka 1-2mil kan ta tid beronde på tid på dygnet och vägens skick och trafiken.Ge er därför i väg tidigt det är rekomendasjonen som geller i alla lägen.Även singalesisk Aväg kan variera. Och kom i håg han jobbar för dej han äger inte dej och din plånbok men han är din trygghet. Jag kommer att återkomma med fler loggar när jag kommer till kandy på min komande resa i höst väl mött johan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet