Stöd Ukraina

Gunlaugs blogg

Måndag 22 Januari 2018 - Valbo

Mina fem toppresmål.

1. Italien är mitt första och alltid aktuella resmål. Här finns allt, god mat, trevligt folk, sol och bad eller storstadspuls. I Verona, som ligger i norra Italien, hittar du "Romeo och Julias balkong", i en välbevarad medeltidstad, med kullerstensgator och trånga gränder. Om man som jag kan italienska¨, är det en fantastisk upplevelse att vara i det här landet, lika varmt som dess innevånare. Här växer rosor, apelsiner, jordgubbar och vindruvor, och cikadorna sjunger, under de varma sommarkvällarna, då du flanerar längs gatorna i det myllrande folklivet.

2. Key West i Sydöstra USA besökte jag med min man i oktober 2017. Vi var där strax efter stormen Irma hade härjat där, men möttes av ett fantastiskt trevligt och blomstrande landskap med "laid back" stämning och varmt, skönt väder. Här har du Karibien utanför knuten, och en blandning av alla språk, kulturer och människor samlas i en vänlig, avslappnad atmosfär, där du kan ära fantastiska skaldjur och sallader, samt dricka något avsvalkande på "Sloppy Joes bar", där Ernest Hemingway också fick inspiration.

3. London! Den alltid aktuella staden, där du kan vandra omkring hur länge som helst, men alltid hitta nåt nytt. Mitt tips är att gå utanför de "typiska turistattraktionerna, och utforska stadens puls på egen hand, och hitta till Borough market, eller någon annan marknad, där du kan pruta till dig nån fin sak av en "riktig" londonbo. Gå till en park med en matsäckskorg och sitt där och bara upplev atmosfären! Se de fina engelska husen, och drick en riktig "pint" på en pub.

4. Porto, den näst största staden i Portugal, är mitt fjärde resmål, där fiske och sjöfart är stora näringar. Här kan du bada i det grönblå Atlanten, och för dig som har svårt för det allra varmaste klimatet är det här perfekt. Självklart vandrar man på de fina stränderna och plockar snäckor. Du får också äta musslor och baccalau, en jättegod fiskgryta.
Du kan också pröva det gröna vinet, "Vino verde" från Portugal, och så portvin förstås!

5. Dublin, Irland är också min favorit att resa till mer än en gång. En stad som verkligen håller löftet av sitt rykte, med en kiltklädd trubadur i varje pub, och ett vimlande folkliv. Du får höra den fantastiska dialekten, och de grönskande parkerna är fina att se på vår och sommar, med floden Liffey som besöksmål. Staden är lätt att ta sig fram i och människorna du möter är vänliga och hjälpsamma. Jag ser fram emot september i år när jag ska åka dit!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Min topp-5. Florida USA
6 år sedan
Mina fem toppresmål.
6 år sedan