Stöd Ukraina

Vickyleaks blogg

Måndag 22 Januari 2018 - Varberg

Min topp 5 - Thailand

Får jag välja resmål väljer jag alltid Thailand utan att fundera så mycket över några andra alternativ. Thailand har allt man kan önska och lite till! Flygresan är lång men det är värt varenda minut! Här ska jag ge mina fem bästa Thailands-”must-have”

1. Det första jag gör när jag landat i den tropiska hettan är att köpa mig en kokosnöt. Den svalkande drycken smakar inte lika gott nån annanstans på jorden som i den Thailändska värmen! Att försöka återskapa känslan med en
nöt från Ica under en solarielampa ala Sunes sommar är bara ett desperat försök till senesterfeeling på hemmaplan. Jag avverkar minst en nöt om dagen under en vajande palm eller i skuggan av ett parasoll vid det turkosa havet under min semester i det leende landet.

2. Shoppingen i Thailand är billig, löjligt billig! På semesterorten kan man köpa allt från små elefantnyckelringar till rislampor som ger ett härligt sken i den mörka thailändska kvällen och inbjuder till att öppna plånboken och ta med känslan hem till kalla Sverige. Det går lätt att fylla resväskan för det kostar väldigt lite och det finns mycket fint. Vill man ha lite mer exklusiv shopping med märken man känner igen finns det möjlighet till det också inne i Bangkok. Victorias secret och Estee Lauder trängs med andra kända modehus i Siam Center och lite mer exklusiva Siam Paragon. Gillar man marknader är Chatuchaks weekend market väl värt ett besök! Glöm inte att pruta, thailändarna älskar turister som kan pruta!

3. Får du möjlighet att besöka en batcave eller fladdermusgrotta är det en häftig upplevelse. Vi åkte till en grotta med turistbuss en bit utanför den lilla byn Cha-am där vi bodde. Vi blev avsläppta på en parkering framför ett ödehus och undrade vad som riktigt skulle hända och om bussen tänkte komma tillbaka och hämta oss igen eller om vi helt enkelt var lämnade där till vårt öde. Men när solen försvann bakom bergen vaknade de små fladdermössen till och i miljontals lämnade de berget ur en spricka i flock och det var ett häftigt skådespel som varade en bra stund. Hur de sedan spred sig över himlen och plötsligt var borta var en upplevelse jag bär med mig lite annorlunda men väldigt häftigt, och ja bussen återvände och plockade upp oss igen.

4. När man besöker Thailand är det ett måste att smaka deras berömda rotee eller pannkakor! Bananpannkakor säljs i varje hörn och det är inte så konstigt, de är fantastiskt goda och väldigt kul att se hur de tar den lövtunna pannkaksdegen (ja det är en deg ingen smet som våra vanliga svenska pannkakor) i något som liknar en jättestor wokstekpanna och liksom nästan friterar ytan. Du får själv välja vad du vill ha för fyllning och topping på. Min personliga favorit är banan med kondenserad mjölk! Jag äter denna fantastiska delikatess nästan varje kväll och skäms inte för det! Nom nom!

5. Mitt sista tips är min absoluta favorit och smultronställe den lilla ön Koh Talu. På denna lilla ö är sanden kritvit och havet turkost. Bara 20 minuters båtfärd från land hittar du denna paradisö. Du bokar resan på plats några dagar innan. Det finns bara ett ”hotell” på ön bestående av små bungalows. Du kan snorkla, fiska bläckfisk och gå på djungelvandring. Det finns begränsat med el och duscha gör du i en utomhusdusch i anslutning till din bungalow med himlen och tusen stjärnor över dig. Har du tur som vi hade är det fullmåne och du kan gå en promenad längst stranden upplyst av bara månljus. På stranden finns ett Sea Turtle nursery där du kan titta på ( men inte röra) små babyhavssköldpaddor i olika storlekar som växer upp och sedan släpps ut i havet för att skydda och bevara arten! Helt klart väl värt ett besök är denna magiska lilla ö!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet