Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 31 Januari 2018

Många timmar på bussen.

Vädret härnere kan för tillfället betraktas som ostadigt. Regnperioden ska för länge sedan vara förbi, men det har faktiskt regnat en hel del under min färd. Framför allt i Kambodja. När jag var iväg för att äta så kom där ett riktigt oväder med åska så det dånade ordentligt och ett väldigt ösregn. Snacka om att himlen öppnar sig. Det var länge så ihållande att jag började fundera på hur jag skulle ta mig tillbaka till hotellet. Men det gav sig till slut och jag kunde vada hem igenom vattnet som stundtals var två decimeter högt.

Blev sedan upplockad av min buss ca. halv sju på kvällen. Hämtade upp lite mer folk på olika ställen i staden och drog iväg från byn. Jag trodde att vi skulle åka direkt mot den thailändska gränsen men det visade sig att det var folk på bussen som skulle vidare mot Vietnam och andra ställen. Så vi for först upp till Pnom Penh där vi som skulle till Thailand fick byta buss. Efter någon timmes väntetid så avgick slutligen den bussen via Battangbam, för att till slut komma fram till gränsövergången Poipet- Aranya Prathet. Det är den gränsövergång mellan Kambodja och Thailand som är mest använd och det var långa köer, både att ta sig ur Kambodja och in i Thailand.

Nåja, en och en halv timme senare så satt jag i alla fall i en ny buss iThailand som tog mig den sista, fyra timmar långa, biten fram till Bangkok. Blev avsläppt vid järnvägsstationen och via en snabb tuktuk-färd så var jag ganska snart installerad på mitt hotell. Då hade klockan hunnit bli halv sju igen. Så 24 timmar från hotell till hotell. När jag köpte den här resan så sades det att den skulle ta sexton timmar, men det blev alltså ytterligare åtta.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan