Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Söndag 10 April 2011 - Åland

"Lyckokryssningen" 2010

M-magasins ”Lyckokryssning”.

Dag 1

Får redan vid incheckningen kontakt med söderbönan Lena och hennes svägerska Gun från Köping. Ett glas vitt och vi ”känner” varandra.

- Alleman ombord!

Amelia Adamo hälsar oss välkomna på landgången till Silja Galaxy. Trångt, varmt och nästan enbart kvinnor. Precis som det ska va´, ida´!

På med rosa sjalen och upp på plan 6. Där serveras fräsch buffé - kallskuret, varmrätt, ost och dessert samt fritt vin. Ljudnivån ökar på akterdäck 6! Kvällens scen intar Amelia Adamo för att presentera morgondagens föredragshållare. Verkar lovande. Anne Holt, Malena Ivarsson, Owe Wikström, Carl Jan Granqvist och Patricia Tudor Sandahl. Avslutningsvis en för oss mappies minishow ”Anita Lindblom *3″. Gillar bättre, när Anita sjöng själv på sin tid. Svala applåder. Taxfree håller öppet länge, och där kan man köpa Carl Jans viner.

Dag 2

Lång natts färd mot dag. Vaknar till turbinljudsskrammel i solljus. Stretching i hytten. Sedan sitter sund frukost bra. Föreläsningsdax i fören på plan 6, salong ”Starlight”. Endast estradljus när gardinerna rullas ner för fönstergluggarna. Känns som vi sjunker – hjälp!

Första föredragshållaren, Anne Holt, norsk deckarförfattare, som lika gärna kunde vara ståuppkomiker. Hon kallar sig själv ”proffessionell lögnare”, som varande politiker och författare. Tror inte på, att ärlighet varar längst. Säger att privatlivet är det viktigaste jag äger av mig själv, och att det är förkastligt att portionera ut. Anne är starkt kritisk mot Facebook, Twitter och Blogg. Hon menar, att man inte ska säga allt till alla. Anne liknar det vid att kasta en sten i vattnet – då bildas det ringar. Några som är närmre, andra som är längre bort. Roligt framfört och tankeväckande för en bloggare som jag, som vill försöka skriva personligt men inte privat!

Andra föredragshållaren, Malena Ivarsson, sexolog. Ska tala om relationer. Med bildillustrationer jämför hon hur relationer/äktenskap sett ut då och nu.

Då: försörjning, en försörjare, kollektiva värderingar (kyrka, skola, stat),ojämlikhet, äktenskapskontrakt för hela livet, auktoritär kommunikation, otrohet rubbade inte, klassisk arbetsfördelning, stabilitet, sex- reproduktion, dold sexualitet, äktenskapet till gagn för samhället, materiella behov.

Nu: olika samlevnadsformer, kommunikation med Iphone – självreklam-egna projekt, jämlikhet, två försörjare, man håller ihop så länge kärleken varar, samtalar med varandra, otrohet rubbar allt, livsstilsval – man byter roller, flexibilitet, sex- njutning, öppen sexualitet , kärleken till för parets skull, psykologiska behov.

Många nickar igenkännande och hummar. Man kan förstå, att det blir kulturkrockar mellan generationers förväntade då och det upplevda nu.

Tredje föredragshållaren, Owe Wikström, präst som skrivit boken ”Långsamhetens lov”. Strax¨efter den kom Bodil Jönssons ”Tio tankar om tid”. Det låg i tiden, att det kom den typen av litteratur i vår ”höghastighetskultur”. Owe talar om två utmattningsrelaterade störningar.

1/ Informationsflödet (vi hinner ej vara närvarande i vårt eget liv)

2/ Påtvingad intimitet (mobiltlf. som avbryter socialitet och som utlämnar nära information)

Vidare säger han, att vi har underskott av livsnjutning och underskott av det goda allvaret. Owe använder sig av två uttryck ”Life is what happens to you, when you are planning” och ”Carpe diem”! Vi borde värna om reflektionsytor. De friska har många önskningar – de sjuka har bara en. Känner mig lite tung, när han talar om ”det lilla vemodet”. Det som gränsar till det stora beroende på var man befinner sig i livscykeln.

1/ Tidens gång (som vi inte kan påverka)

2/ Valen vi gör ( som innebär ett stort ansvar)

3/ Livsåskådning (tro eller icketro)

Prästen Owe säger, att Sverige är det land, där man tror minst. Om man ber ett barn knäppa händerna, knäpper det med fingrarna i.st. Det finns ett stort behov, och därför ökar intresset för ying/yang, kristallkulor, pilgrimsvandringar m.m. (du kan läsa mer på http://www.owewikstrom.se). Avslutningsvis säger han, att ”cafe Latte-kulturen” är en motkultur mot rastlöshet. Då kan vi sitta länge och samtala. Det känns bra för mig att höra, jag som älskar mina cappucinostunder. Känner mig kaffesugen nu, så det passar bra med paus.

Lunchen är frivillig, avstår, vandrar i.st. på däck, tar en siesta och är färdig för

fjärde föredragshållaren, Carl Jan Granqvist från Grythyttan. Sinnesförnimmelser är ämnet. Måltid är en sinnesförnimmelse. Fattiga äter färsk mat, rika äter ”härsken” mat enl. Carl Jan. De fattiga har inte råd, att köpa mycket åt gången. Måltid – heter Malzeit på ty. och Mealtime på eng., vilket betyder- så här mycket ska jag tugga i mig på viss tid, för att få energi till musklernas arbete. På fr. däremot heter måltid Repas - vilket betyder återfalla. Man äter gott och länge men inte så ofta. En måltid innefattar dramarturgi och koreografi. Carl Jan beskriver hur den akademiska utbildningen startats på Grythyttan och den teori man formulerat där, mat ur demokratisk- och genus aspekt. Det har skapats ”Menykompetens”.

Den största svenska måltiden är Nobelfesten, där 1300 äter, medan 400 milj. tittar på. Smaklökarna väcks, fast man sätter också i halsen!

Mellan föreläsningarn gör Amelia Adamo en intervju med Disa Demirbag-Sten, som bl.a. skrivit boken Fosterland. Dilsa gör ett djupt intryck och förmedlar sin syn, att kärleken är störst av allt!

Femte föredragshållaren Patricia Tudor Sandahl. Hennes föredrag handlar om ”Den fjärde åldern” (som också är titeln på en av hennes böcker). Den åldern, när man anar kvällsbrisen. Den tid som innebär ett slags frihet – när man slutar streta emot och i.st. fokuserar på frivilliga förändringar. De som man har kontroll över. Att vara mogen betyder, att vara färdig för att tas i bruk. Patricia beskriver sju områden, som hon vill fokusera.

1/ Vara levande

2/ Leva i verkligheten

3/ Vara okonventionell

4/ Våga darra

5/ Vårda sitt inre

6/ Öppna sig

7/ Våga vara vis. (läs mer på hennes hemsida)

Jag har läst alla Patricias böcker och hört henne sommarprata. Hon säger många kloka ord, men som jag själv vill väga i min hand.

Har du orkat läsa ända hit, hoppas jag, att jag kunnat dela med mig av denna fantastiskt innehållsrika och intensiva kryssning. Nu behöver i varje fall jag reflektionstid!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Hade gärna lyssnat till dessa föredragshållare ...
Postat 2011-04-10 15:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
37 veckor sedan
Meditationsvandring
37 veckor sedan
Min sommarsäng
37 veckor sedan
Kyrkbröllop
37 veckor sedan
Skur efter skur........
37 veckor sedan