Stöd Ukraina

Annkri5s blogg

Onsdag 12 Mars 2008

London på tre dager

Min Londontur var i mars 2008 og vi var på vei til London. Målet for turen var fotball i Liverpool, men først måtte vi oppleve London. Vi var i London i tre dager og på de dagene fikk vi med oss en del av interesse.

Vi tok inn på Thistle Hotell Marble Arch, som ligger ved Oxford Street, Londons berømte shoppinggate. For mange nordmenn er dette velkjente gatemeter, krydret med en rekke spennende butikker av ymse slag.

Det ble ikke så mye shopping, men en tur innom en elektronikkforretning for å handle spill ble gjort. Et tips kan være å ha litt is i magen og ikke handle på første og beste butikk. Det er surt å finne ut at det et par hundre meter lengre ned i gaten har en annen forretning samme produkt noen pund billigere. Det gjelder for øvrig de fleste vareslag.

Når det gjaldt mat styrte vi unna alt av fast food og annen søppelmat. Det gikk i gode restauranter og ”Black & Blue” hadde veldig gode biffer. Vi tok oss en øl på ”The Globe”, som er en tradisjonsrik pub fra 1700-tallet. Pinten kostet £3.7, så vi snakker rundt Nkr. 40,- for en drøy halvliter. Samme pint kostet £3 i Liverpool.

Sightseeing ble det også tid til. En tur innom Madame Tussauds i London er obligatorisk. Jeg var litt skeptisk å dra hit, da jeg trodde at en haug med voksfigurer skulle bli kjedelig, men så feil kan man ta. Museet er som en opplevelsespark å regne og er krydret med både skrekkabinett og en spennende tur gjennom Londons historie. Men inngangsbilletten pluss program på til sammen £30 er i drøyeste lagt synes nå jeg.

Siste dag i London ble brukt til en tur i åpen buss, hvor man er innom alle de viktigste severdighetene. Turen kostet £22 og var verdt alle pengene. På bussen var det en engasjert og morsom guide som hadde mange historier på lager. I kombinasjon med et informativt kart og godt vær, ble det en kjempeflott tur. Her ble det knipset mange bilder. Anbefales.

Man kommer seg lett i mellom med drosje. Det finnes rundt 20.000 drosjer i London og prisene er ikke avskrekkende. Turen til togstasjonen som igjen tar det til flyplassen går knirkefritt. London er alltid fylt til randen med turister og mye er lagt opp rundt dette. Derfor er det alltid stor forståelse blant personale på hoteller og andre steder at man ikke alltid vet hvordan ting fungerer. Med få engelske gloser kommer du deg enkelt frem.

Jeg har lagt ut noen bilder på http://www.ferieguiden.no/ for de av dere som vil se bilder fra London og Liverpool. London er stort og det er mye å se, så at vi skal tilbake er det ingen tvil om. Håper at våre tips har bidratt til å gjøre din tur litt enklere. God reise.
Dela med andra:    

Skriv kommentar