Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Onsdag 5 September 2007 - Salisbury

London 2007-09-04 -- 05

Jag sitter på tåget till Salisbury, för att där ta en buss till Stonehenge.

Vad gjorde jag igår då? Inte mycket känns det som. Jag gick in på en ganska fattig Star Wars (!)-utställning på County Hall (Westminster), med exemplar R2D2, C3PO och annat. Tog sedan en tur på Themsen (tips från Tomas) från Westminster till Greenwich. Turistigt värre kan tyckas, men gav en bra bild av London, med en underhållande guide; "... to your right, Tate Modern ... displays contemporary modern art, doesn't cost a penny to enter, completely free, but then again, when you've seen contemporary modern art, you know it isn't worth a penny".

Marknaden i Greenwich stängd dock och hade ingen lust att gå upp till observatoriet. Käkade, tog förarlösa DLR till Bank, drog omkring, och pusslade ihop en t-banerutt hem från Monument; endast tre (!) t-banelinjer igång på grund av strejken.

Testade ett Internet-café nära Gloucester Road (min närmaste station). Det här är ett av de dyrare; 1.60/h, men inte något extra installerat över huvud taget. Jag frågade en i personalen om han kände till något Internet-hak med spel installerade; icke. Det verkar vara ovanligt. Sverige/Stockholm känns som sci-fi jämfört med London. Åtminstone är det vanligt med simpla Internet-caféer och jag har inte ansträngt mig mycket för att hitta mer seriösa.

På väg tillbaka med tåget från Salisbury nu. Det var roligt att se Stonehenge äntligen. Det ligger vackert i öppet landskap och det var strålande väder.

Salisbury med omnejd har varit i politikens centrum i hundratals år långt efter Stonehenge-tiden (3000 f. Kr.). En av de fyra Magna Charta (1200-talet) som finns, är utställd i Salisbury Cathedral som jag också kollade in. I början av 1900-talet började försvaret flyga här, under andra världskriget tillverkades delar till Spitfire-plan i Salisbury och planering inför D-day ägde rum här. Tyskarna bombade aldrig i området under kriget så många gamla byggnader är intakta, katedralen inte minst. Området används fortfarande av RAF.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan