Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 15 Januari 2018

Lata dagar.

Har varit fyra dagar på en liten ö mitt i den forsande Mekongfloden. Mest bara slappat och tagit det lugnt. En dag tog jag mig en tur ut på floden till ett ställe där Irrawaddydelfinerna ibland visar upp sig. Tur hade jag och de dök faktiskt upp medan jag stod på en strand 50 meter från dem. På det avståndet blir det förståss inga bra bilder, även om man lyckas plåta precis när de tumlar upp på vattenytan. Men jag fick med dem när jag tog en filmsnutt. Nästan lite andaktsfullt att stå på en strand och vänta på att de skulle dyka upp.

På den västra sidan av ön så finns Tat Somphamit som är ett riktigt fint vattenfall. Utspritt på en ganska stor yta så man kan inte se hela samtidigt. Dit tog jag mig en cykeltur en dag och strosade omkring ett tag. Lite länge österut från oss, ett par öar bort, så finns Khon Phapheng Falls som i vattenvolym är Asiens största fall. Fallhöjden är inte så spektakulär, men som sagt vattenvolymen är enorm.

Cykel använde jag ytterligare en dag för att utförska min ö samt grannön Don Det. Skumpiga småvägar och rena kostigar ibland, men avstånden är inte så stora så det gör ingenting. Längst söderur från ön så tänkte jag mig följa en kuststig på den östra sidan. Stötte på ett par fallfärdiga broar. Den första kunde jag, väldigt försiktigt, manövrera cykel och mig själv över, men den andra var alldeles för sönderfallen för att jag skulle ens försöka. Så det var bara att återvända samma väg jag kom. När jag cyklat tillbaka en bit såg jag en annan stig som gick i riktning mot huvudstråket. Jag tänkte att jag provar den en bit, men den mynnade ut i intet. Hamnade i ren djungel. Nåja, jag fick vända ytterligare en gång innan jag till slut kom på rätt väg. Ett litet äventyr i sig.

Annars har jag väl inte gjort så värst mycket mer än att ligga i hängmattan med en bok i näven. Nu sitter jag på morgonen och väntar på en båttransport och sedan en buss till Pnom Penh i Kambodja.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
2 dagar sedan
Sista rycket!
3 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan