Stöd Ukraina

Lengans blogg

Lanseringen av Harmony of the seas

Helikoptern surrar över våra huvuden och bakom oss gör ett tv-team en intervju. De som har hår på huvudet fixar till sig för att se bra ut medan jag endast vinkar glatt i solskenet. Befinner vi oss på galapremiär för en ny biofilm eller en stor kändisfest med paparazzifotografer? Nä vi ligger uppe på soldäck ombord på världens största kryssningsfartyg "Harmony of the seas" och Royal Caribbean har bjudit in oss till den stora lanseringen av fartyget i Medelhavet.

Under tre veckor i september 2015 så tog vi i Polyresor med oss några hundra resenärer på kryssningar i Medelhavet. Vi reste med Allure of the seas och besökte hamnarna i Palma, Marseilles, La Spezia (Pisa), Civitavecchia (Rom), Neapel och Barcelona. Kombinationen att göra utflykter och sightseeing i en spännande region på dagen, njuta av lyxlivet ombord på kvällen/natten och sedan vakna upp vid en ny spännande destination nästa dag utan att ha behövt checka ut från hotellet och ta sig själv till nästa destination, DET är styrkan i detta koncept. Alla intryck och upplevelser man får utan att behöva gå igenom det krångel och tid som det innebär att byta stad/hotell.
Här sker resan på natten medan gästerna roar sig ombord och när de vaknar så ligger fartyget på plats i nästa hamn.

I juni 2016 bjöd Royal Caribbean in till lanseringen av nya fartyget Harmony of the seas och vi i Polyresor fick äran att följa med på en kryssning som utgick från vackra Barcelona. Med på resan fanns representanter från Royal Caribbean, media och resebranschen. Det blev några fantastiska dagar till sjöss och här följer våra intryck från resan:

4/6:
Vi i Polyresor flög ner till Barcelona ett dygn innan kryssningen och checkade in på hotellet "Continental" vid La Rambla.
Kimmo hade fått ett tips om att besöka Jamón Experience som låg precis vid hotellet så vi gick dit och fick en guidad tur som gav oss en inblick i hur det går till att ta fram skinkan Jamón Ibérico. Visningen avslutades med provsmakning, sex olika skinkor tillsammans med cava, bra start!
Vänner från Freys Resebyrå i Norrtälje och Big Travel i Kristianstad anslöt och Kimmo gav oss en guidad tur i de Gotiska kvarteren.
Jag tog med mig gänget till mitt favoritställe i Barcelona, La Champaneria, Can Paixano på gatan Carrer de la Reina Cristina 7. Tyvärr var det fler än jag som visste om stället så det gick inte att ta sig in. Men jag tipsar gärna om Can Paixano här, en bar med egen Cava och tapas.

Vi promenerade vidare längs stranden Barceloneta och bland palmerna så hittade vi fram till Opium beach club där vi sammanstrålade med representanter från Royal Caribbean. Det blev en trevlig eftermiddag i solen med diskussioner om reseminnen och kommande äventyr.
På kvällen åt vi middag på en trevlig restaurang på torget Plaza Reial och vi hann även med att träffa fler vänner i resebranschen.

5/6:
Vi klev ut på vår balkong och tittade ut över La Rambla, vi konstaterade att det var strålande solsken och njöt sedan av frukosten i hotellets trädgård. Men vi hade liksom lite svårt att sitta still, vi visste ju vad som väntade, Harmony of the seas! Vi packade ihop våra grejer och tog en taxi ner till hamnen där skönheten låg och väntade i vattnet.
Incheckningen gick snabbt och smidigt. Det fanns gott om personal som gick omkring och fixade med incheckningen bland gästerna så efter bara några minuter så var vi på väg ombord. Vi klev in på däck 5, Royal Promenade och vi kände igen oss från Allure of the seas. Den stora teatern, karaokebaren, Boleros, den engelska puben, receptionen, caféet samt butiker. Även den populära pizzerian kändes igen från Allure of the seas. Där tillbringades sena nätter ombord för att få i sig lite nattmat. Rising tide bar är en bar som "flyger" mellan olika våningar på fartyget och den lägsta punkten är golvet på däck 5. Bredvid den hittade vi en nyhet, Bionic bar. Där blandar ett par robotarmar drinkar och det var hela tiden gott om gäster som ville sätta robotarna på prov.

Vi var hungriga och åkte upp till den stora buffén i restaurangen Windjammer på däck 16. Där hade vi fin utsikt över Barcelona samtidigt som vi stillade hungern och törsten. Det var inga problem att bli mätt bland alla förrätter, kötträtter, vegetariska alternativ, frukter och efterrätter.
Efter lunch gjorde vi en rundvandring ombord och hamnade till sist i aktern på däck 15. Där fanns gott om aktiviteter, bl.a. pingisbord, minigolfbana, basketplan, flowriders där man surfar stående eller på knä, zipline och den nya rutschkanan Ultimate Abyss. Helt plötsligt hade jag utrustning på mig för att åka zipline, jag som är höjdrädd. Jag vet inte riktigt hur det gick till men plötsligt så gled jag ut över fartygets Boardwalk och det pirrade lite i magen när jag tittade ner 9 våningar.... Nu var vi ju igång så det var lika bra att testa Ultimate Abyss på en gång. Världens högsta rutschkana till havs bjöd på bra fart och en häftig visuell upplevelse.

Vi landade nere på däck 6, Boardwalk. På detta nöjesdäck hittade vi restaurangerna Johnny Rockets, Sabor, Starbucks, Dog house, butiker, en karusell samt Aqua Theatre där vattenshowerna hölls. Vi njöt av att vara ombord bland alla dessa aktiviteter och synintryck.
Vi passade på att besöka en del hytter som visades upp och vi fastnade ett tag i sviten med hyttnummer ett. Där skulle man absolut trivas under en vecka. Vila lite på terrassen, bada lite i bubbelpoolen på balkongen, eller varför inte bjuda in lite vänner och hänga i det stora vardagsrummet. Sviten har två våningar så det fanns gatt om plats för ett sällskap vänner eller familj.
Vädret inbjöd till test av poolområdet och ingen blev besviken. Pooler, bubbelpooler, barer, underhållning och trevligt mingel med folk från resebranschen. Det blev ett test av fartygets flowrider och surfingen gick perfekt. Många passade på att testa och de som var nybörjare fick stora applåder då de lyckades ta sig upp knästående på brädan. Naturligtvis testade vi även fartygets vattenrutschbanor, Cyclone, Typhoon och Supercell! De har samlats under namnet The perfect storm och man snurrar runt inne i rören under resan ner till poolområdet. Efter denna tuffa start så smakade det gott med lite bubbel i solstolen tillsammans med andra glada resenärer.
Något som alla resenärer måste vara med på den första dagen är Muster drill, säkerhetsgenomgången. Där får man information om säkerheten ombord och vad som händer vid en eventuell nödsituation. Efter Muster drill så hade resväskorna anlänt till hytten och vi kunde börja förbereda oss för kvällens middag. Vi hade fått en fin balkonghytt och på sängen låg "informationstidningen" Cruise Compass. Där får man information om alla aktiviteter som finns ombord, öppettider i butiker och restauranger, tider för shower m.m. Där finns även information om kommande dags destination. Man får en ny Cruise Compass varje dag under resan, mycket bra!
Kvällens middag var i huvudrestaurangen och vi testade på alla möjliga förrätter, huvudrätter och efterrätter. NY Cheesecake fick bäst betyg..
Efter middagen fanns det gott om aktiviteter att välja mellan. Komedishow, isshow, musikalen Grease, karaoke, vattenshow m.m. Vi hamnade i den engelska puben där trubaduren gjorde stor succé! Även i pianobaren Schooner bar gjorde artisten succé. I danslokalen Dazzles dansades det till lite lugnare musik och i The Attic var det disco natten lång. När discot stängdes så blev det kö vid pizzerian....

6/6:
Om man inte valde att ta frukosten på balkongen med room service så kunde man äta i bl.a. Windjammer, Café Promenade, American Icon, Johnny rockets eller Solarium Bistro. Man kunde även äta frukost i Park Café, Central Park. I parken på däck 8 har det skapats en oas med ca. 12 000 plantor och träd. Där kan man få en lugn stund bland uteserveringar, butiker och restauranger.
Efter frukosten fanns det möjlighet att delta i en workshop eller att fortsätta utforska fartyget. Det blev en fantastisk dag ute på havet med sol, bad, surfing, goda drinkar och massor av skratt och mingel. Det är lätt att hitta samtalsämnen med människor som älskar att resa.
Innan middagen så hölls ett cocktailparty i den del av fören som kallas Solarium. Det minglades i värmen och sedan blev det middag i huvudrestaurangen igen. Solbrända gäster njöt av mat och sällskap tills personalen var tvungna att börja duka inför nästa sittning.
Vi tog plats vid Aqua Theatre och tittade på akrobatshowen med solnedgången som bakgrund. Sämre måndagar har vi upplevt!
Resten av kvällen och natten tillbringades i fartygets olika barer och dansställen tillsammans med våra vänner från Sverige och övriga Norden.

7/6:
Fartyget lade till i Barcelonas hamn igen och efter frukosten så var det dags att lämna Harmony of the seas. Det var enkelt att ta sig ut men mentalt var det jobbigt att lämna detta magnifika nöjespalats. Vi sa adjö till gamla och nya vänner och tog sedan en taxi till flygplatsen.
En fantastisk resa var över men vi ser det mer som starten på en ny. Nu kan vi berätta för alla vänner och andra intresserade hur mycket upplevelser det finns att hämta ombord!

Ett stort tack till Royal Caribbean för en givande och oförglömlig resa!

Team Polyresor, Kimmo Asikainen, Petri Karppinen Blomdahl och Isabelle Andersson
Skribent Magnus "Lengan" Legnerfält

Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet