Stöd Ukraina

Resgladsofies blogg

Måndag 14 Juli 2008

Längtar.....

Två veckor kvar till semester. 10 dagar till att jobba. 9 när denna är slut. Snart är vi där. Snart ska vi ge oss ut på den resa som vi planerat och diskuterat i snart ett år. Det var under våran bilsemester i Norge förra sommaren som vi fick idén till att bila i europa. Och så blir det.

Rutten kommer bli ungefär: Göteborg - Dresden - Amsterdam - Paris - Lyon - Nice - Monaco - Garda - Venedig - Österrike - Tyskland. Sista stoppen är lite oklara. Beror på tid och ork. Men lutaråt Örnnästet och besök på något koncentrationsläger iaf.

Vi har bokat några nätter i förväg. 2 i Amsterdam, 2 i Paris och 1 i Lyon. Blir Camping i Lyon och Amsterdam och lägenhet i utkanten av Paris. Ska försöka hitta en natt i Tyskland på vägen ner och någon natt på Rivieran.

Spännande!!!!

Tar gärna emot restips utmed vägen. Små söta byar, vingårdar, campingplatser mm.....
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Hej, runtomkring rivieran och Provence kan jag tipsa om:
St-Paul-de-Vence - mysig by i bergen med mur runtomkring.
Grasse - parfymstad.
Antibes - hamnort med gammal mysig stadsdel.
Biot - pittoresk by känd för keramik.
Menton - som en mindre version av Nice, rätt "italiensk" (nära gränsen). Många fina trädgårdar.
Sanary sur mer - mysig fiske- och badort vid havet med restauranger.
Iles des Hyeres - tre oförstörda öar - Porquerolles, Le levant & Port-Cros. Båtar från Hyeres & Le Lavandou.
Port-Grimaud - Frankrikes Venedig med kanaler och pastellfärgade hus.
Gorges du Verdon - fin natur, "Frankrikes grand canyon". I närheten ligger byn Moustiers-Ste-Marie (fint läge på randen till en ravin.. känt för en lång kedja med en guldstjärna tvärs över ravinen...)
Sillans la Cascade - vattenfall i närheten av Salernes & Draguignan. Jättefint men se upp för tjuvar! Vi hade inbrott i bilen..
Roussillon - röd bergsby gjord av ockra.

Ha en trevlig resa! :-)
Postat 2008-07-15 16:32  Anmäl
Solsyster säger:
förra sommaren åkte vi med bil ungefär samma rutt fast vi började med Tyskland. En jättemysig campingplats finns i Menton, strax innanför den italienska gränsen på den franska sidan. Den ligger högt uppe i staden och det är en mysig gammal stad. Från campingplatsen är det en underbar utsikt över Medelhavet och man kan gå trappor ner till själva staden och vidare till stranden.
Ha en underbar resa
Sol
Postat 2008-07-15 10:23  Anmäl
Ingabritt säger:
Ps, tänk på farterna numer i Tyskland! Kör med huvet!!! Vi är inte vana varken att bli omkörda i 200 knyck (man såg inte ens bilen i backspegeln...) eller att det är sån fart och myller av trafik. Men ha det så kul, jag börjar känna mig avundsjuk...:)
Tess
Postat 2008-07-14 18:07  Anmäl
Ingabritt säger:
ÅÅÅH! Du får mig att minnas en härlig resa. Det var bl a genom S:t Bernardpasset, vilken utsikt!!!! Och Garda sen så vidunderligt vackert. Jag minns att jag bara gick och tittade och tittade och njöt. Vi campade på den italienska sidan men åkte och badade i Monaco. De hade så härlig strand, men det var för dyrt att bo där. Till och med kaffet i strandkiosken var för mycket för oss och den kassa vi hade då, men bara för sakens skull köpte vi varsin kaffe. Tjejen som serverade kaffet var väldigt sofistikerad, hon såg ut så att man trodde hon skulle gå på teater eller nattklubb eller nåt... Hon såg oss naturligtvis inte i ögonen... vi fanns liksom inte. Ja, den resan var ett minne för livet!
Tess
Postat 2008-07-14 18:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kroatien- Split, Dubrovnik, öluff
14 år sedan
Boende i New york, Las Vegas, San Fransisco...
15 år sedan
Planering
15 år sedan
Paris
15 år sedan
Amsterdam
15 år sedan