Stöd Ukraina

Resgladsofies blogg

Måndag 28 Juli 2008 - Amsterdam

Amsterdam

Jag hade inte funderat riktigt på hur Amsterdam skulle vara. Det man förknippar med staden (och landet) är väl tulpaner, väderkvarnar, kanaler, prostitution och droger. Och det mesta stämde väl. Såg iofs inte en enda väderkvarn under turen genom Holland men i Amsterdam såg vi både det ena och det andra.

Vi hade bokat boende på en camping utanför stan i förväg. Ett litet rum med en våningssäng och ett bord. Sådär bra standard. Men vi skulle ju bara sova.

Tog spårvagnen in till city och promenerade genom hela stan. Längs kanaler, över broar, åkte flodbåt, kollade på husbåtar, besökte sexmuseéum, Anne Franks hus, Red Light district, ölcaféer.... Promenerade i mer och mindre turistiga områden. Var på blomstermarknad och en annan stor marknad som tydligen skulle vara landets största matmarknad. Inte mycket mat tyckte jag. Hittade ett mysigt ölcafé, åt god thaimat (vad äter holländare?!).

En mysig stad som jag gärna besöker igen. Men bor då gärna på ett hotell i centrum. Många fina byggnader och hus, stor park mitt i stan och att bara vandra runt är underbart!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kroatien- Split, Dubrovnik, öluff
14 år sedan
Boende i New york, Las Vegas, San Fransisco...
15 år sedan
Planering
15 år sedan
Paris
15 år sedan
Amsterdam
15 år sedan