Stöd Ukraina

Takemehomes blogg

Torsdag 21 Mars 2013 - Kuba

Kuba och Havanna: kodnamn, FIDEL

2013-03-21, till Kuba: Det är kolsvart, klockan väckte mig 01:30. Hade jobbat hela dagen igår och behövde verkligen all sömn jag kunde få. Motvilligt gick jag upp och gjorde mig i ordning. Försökte verkligen vara skärp för att kunna gå igenom det sista i packningen. Japp ni hade redan förstått det… antar ja. Det är dags igen. Denna gång bär det till Kuba och Havanna. Finns inget resmål som jag har längtat till så mycket som det. Äntligen blir det av. Snart ska jag få träffa min nya resekompis, Dick. Han står kanske redan och fryser i närheten av Vasagatan tänkte jag. Jag ska dock först ta mig till Central Station och hoppas verkligen att bussen kommer i tid. Det blåser och det är kyligt. Har ingen lust att vänta på hållplatsen.
Framme på Vasagatan kliver jag på SL: buss till Arlanda. Japp det går att ta sig till flygplatsen genom att åka kommunalt. Gjorde resan i Dicks sällskap. Det var tidigt när vi kom fram och upptäckte vi att vi befann oss i fel terminal. Vi hade ju tagit för givet att planet lyfte från terminal 5, men istället fick vi gå hela vägen till terminal 2. Flygresan till Amsterdam gick jätte bra och där skulle vi byta plan till Havanna. Med KLM hade jag rest tidigare men aldrig varit särskild imponerad på deras service. De måste ha ryckt upp sig dem senaste åren för allting var helt annorlunda. Punktligt, bekvämt, bra benutrymme och bra underhållning. Dessutom fick vi jätte god mat och mycket gott att dricka. Det var bara att hämta. Det var verkligen en toppen resa.
Framme i Havanna skulle vi få en bil som skulle ta oss till vårt hotell. Det var väldigt segt vid passkontrollen. Aldrig varit med om en så noggrann kontrollant … kvinnlig ska tillägga. Nåväl var litet uttråkad framförallt på grund av bilen som väntade. Nejdå det fanns ingen bil väl ute. Jag fick då leta mig fram till reseansvarige och som tur var hittade jag kontoret. Bra! Nu rullade dem fram en taxi och inom 20 minuter var vi framme till vårt hotell. Hotell Habana Paseo i kolonial stil var helt ok med tanke på att det är en 3 stjärnigt på Kuba. Den låg dessutom näst intill en berömd hjärtklinik. Vi ska inte glömma att Kuba är fortfarande ett kommunistiskt land. Vi fick en utmärkt välkomnande och installerade oss på rummet, som har en enorm terrass. Här fanns bara tid för en dusch. Vi var hungriga och ville ut. Middag åt vi på ett kafé vid strandpromenad. Vi gick efteråt raka vägen tillbaka. Började känna oss väldigt trötta och ville sova. Dagen efter hade vi visserligen en hel dag utan speciella mål men ändå tyckte det var skönt att vakna utvilade.

2013-03-22, i Havanna: vi sov jätte gott. Fick en bra frukost. Visserligen ingen buffé men ändå. Man får bygga upp det själv genom att välja från menyn. Till slut blev mycket mat ändå. Vi skyndade oss att fråga efter vägen till Playa Guanabo och vi fick veta att vi skulle till Santa Maria del Mar istället. Det var ett stort område. Vägen gick igenom Gamla Stan. Vi klev av bussen i centrum och gick till huvudgatan. Wow vilken fantastisk atmosfär. Precis i min smak. Vilken puls. Vilka charmiga byggnader. Jag kände redan att jag hade hamnat rätt. Jag njöt den korta vägen dit. Vi passerade bl.a. även China Town. Framme vid stora torget blev vi övertalade att åka taxi istället för en buss som aldrig kom. Det skulle dessutom vara dyrare. Vi hade sällskap i bilen av en spansk familj. Jag fick rätt det var verkligen värt att komma hit. Lagom med folk och havet hade en underbar turkos färg. Det var tillräckligt varm och det gjorde inte saken värre. Vi badade och åt en god fisk lunch. Bilen skulle hämta oss igen kl. 15:30. Strax innan bestämde jag en träff med några kubanska tjejer. Vi skulle träffas vid Plaza de La Palomas som jag hade ingen aning var den låg runt 21:00. Vi har ju inget att göra så varför inte? Nu sitter jag på rummet och väntar på Dick som ska försöka ta ut litet pengar. Hoppas att han lyckas med det. Jodå han lyckades. Han fick köpa 200 CUC med kortet på Hotell Riviera. Bra nu kommer pengarna att räcka… trodde jag. Nu är det bara att ser fram emot fortsättningen av kvällen. Den fortsatt på en ”paladares” typisk kubansk familj restaurang i närheten av P. Palomas. Dit hittade vi med hjälp av Pablo en kille som limmade sig fast till oss och ville visa oss runt till varje pris utan ”ingen som helst baktankte” och det vet alla att det inte stämmer utom Dick. Jag visste att det skulle såsmåningom blir tråkigt då han kom med sina krav ändå. Det var på en bar efter restaurang besöket som han beställde en Mohito och ville att vi skulle betala för det. Dick fattade äntligen vad han var ute efter. Vi bjöd honom på det men vi bad honom att leta vidare på nästa offer. Maten var i alla fall mycket god. Hummer smakade gudomligt. Nåväl innan han stack i väg snappade vi upp av honom ett danstips. Han pratade lyriskt hela tiden om ett salsa ställe ”Casa de la musica” det vill säga House of music som skulle vara perfekt för oss. Vi gick dit. Det var lång kö. Vi skulle få gå förbi kön om vi betalade extra. Det ville vi naturligtvis inte. Mycket vackra unga kvinnor väntade på sin tur för att få komma in. Vi förstod såsmåningom varför dessa var där. Har aldrig sätt så många horor i hela mitt liv på ett och samma ställe. Stämningen var ändå litet blandad. Det fanns trots allt folk som hade kommit dit för att dansa. Stället var stort. Först bjöds det på salsa show sedan var det dags för en solo sångerska att inta scenen och till slut kunde människorna sätta i gång och dansa till live orkestern. Jag hade kul. Dansade en hemmagjord salsa och det gick jätte bra. Det fanns svenska tjejer men dansade det mesta av tiden med Caridad, en mycket söt tjej som visade mig också olika danssteg. Jag gick hem själv när stället stängde då Dick plötsligt försvann. Ser fram emot stadsrundturen imorgon.

2013-03-23, Stadsrundturen: dags att ta en närmare titt på denna underbara stad. Visserligen såg vi ganska mycket igår men vi ska få förstås ett större intryck. Vi blir hämtade efter frukosten av Lazaro och hans chaufför. Vi börjar med den moderna delen inklusive Universitetet och Revolutions torg. Vi åker längst ”Malecon” den berömda havspromenaden och ”Vedado”. Vi stannar i den kolonialiska delen och betraktar Capitolio, som var det före detta parlamentet, vidare den stora teatern av Havanna, El Prado boulevard, President Palatset och slutligen Central Park. Vi fortsätter med samma tema, det vill säga den koloniala tiden och den Gamla Staden i synnerhet. Vi begrundar Katedral torg, San Francesco torg, det vackra Arms torg, Villanueva Palatset, El Templete, rom museet med Havanna Club som märke och sist men inte minst en souvenir affär. Vi kommer tillbaka till hotellet efter lunch och efter att ha inhandlat litet grejer. Kvällen ska ägnas åt god mat på Rancho Luna och ett besök på salsadiskot från igår. Det var dock någon i sällskapet som inte mådde bra och vi åkte hem tidigare men framförallt var det inte samma atmosfär som igår.

2013-03-24, Viñales och Pinar del Rio. Idag åker vi en timme tidigare än igår. Det är långt till vårt mål, Viñales. Pinar del Rio har den bästa tobak odlingar i hela världen. Vi skulle besöka en tobaks industri men vi fick precis veta att det var strömlöst i byggnaden. Otur men sådant händer hela tiden, men att vi inte ens skulle få komma in mitt på dagen och gå runt var det litet överdrivet. Vi skulle senare få besöka en äkta tobaksgård istället. Vi fortsätter men stannar vid ”Los Jasmines” utsikts plats nummer 1 över dalen och dess ”Mogotes” klippformationer som naturen hade placerat här litet på måfå. Vidare åker vi till ”La Cueva del Indio” inrymd i Haystack Hillock berg, med fina klippformationer där vi får åka båtar på den underjordiska sjön. Lunch äter vi hos ”El Palenque de los Cimarrones”. Vi kollar närmare på stenålders vägg och därefter i ilfart tillbaka till Havanna. Här funderar vi en kortstund på det vi ska göra och bestämmer att gå ut på en gång och promenera längst El Malecon för att titta på folk. Vi fastnar på en strandrestaurang och åt en billig men god fisk. Senare hände mycket obehagliga saker som jag inte kan gå in närmare på det. Men kort och gott vi hade kul även om kvällen bjöd på många tråkiga överraskningar. Hann även umgås med en trevlig tjej, Dolores, som kunde engelska. Kommer hem på morgonen och packar. Vi ska snart lämna Havanna. Vi sover ingenting.

2013-03-25, Havanna till Cienfuegos. Tidig frukost igen. Vi ska till Cienfuegos och söderut. Vi blir hämtade runt 8:30. Det tog 2,5 timmar att komma fram. Där visar oss vår snygga guide runt i en stad som är mycket mysig. Påminner mycket om Fransk kolonial stil. Vi besöker här det stora torget med den legendariska Thomas Terry teater även den helt i kolonialisk stil. Mycket fin. När jag får litet tid över passar jag på att tillbringa den på ”Primavera” en lågstadieskola. Rektorn visade mig runt och förklarade i princip det jag redan kunde se med egna ögon. Fick tyvärr inte ta några bilder men stället var charmigt. Påminde litet om min skola i Napoli på 60 talet. Hon var jätte snäll och ville tom bjuda mig på lunch i skolan. Jag avböjde snällt men bestämd och istället åt vi senare på en fin restaurang som påminde mig litet om en madrasah, alltså islamisk skola, vars torn bjöd på en bedårande utsikt. Därefter åker vi till vårt hotell Pasacaballo som ligger tyvärr 25 kilometer bort från centrum. Byggnaden är stor, en blandning av Sovjet Style och Karibisk arkitektur. Att vi är så långt borta gör det i dag i princip inget då båda är mycket trötta. Vi har utsikt över havet i alla fall. Jag orkar precis äta en buffé och lyssna på litet live musik. Det händer inte mycket idag. Dick har sovit hela dagen. Imorgon fortsätter vår rund resan till Trinidad och Sancti Spiritus.

2013-03-26, först till Trinidad* och sedan Sancti Spiritus. Höjd punkten hittills. Trinidad men sin vackra arkitektur. Tiden verkar stått stilla, ja runt 1800: talet. Staden förklarades världskultur viktigt av UNESCO 1988. Vi tar en titt runt och går på äkta steniga gator. Vi ser torget innan vi går in på det romantiska museet. Här ser vi exempel på mycket vackra möbler innan jag klättrar upp på terrassen via en trång spiraltrappa. Här är utsikten formidabel. Hela staden öppnar sig vid mina fötter. Ser dess vackra tak och trånga gator. Häpnar. Samlar mig igen och går ner. Några steg bort fick vi dricka en välkomst drink med samma namn som baren, ”La Canchanchara”. En lunch spaghetti fick vi äta på Manaca Iznaga innan det var dags för Dick att bege sig till polisstationen och anmäla tråkigheterna. Guiden följde med medan jag själv gick runt. Njöt av varenda steg och slutligen hade en pratstund på torget med Jesus, en kypare, som var mycket trevlig. Han var öppen och klart och tydligt uttryckte sig vara emot det kommunistiska styret. Det fanns tyvärr ingen tid kvar för att fortsätta den intressanta diskussionen. Guiden kom tillbaka och vi åker vidare till Sancti Spiritus. Det tar kanske en timme eller något. Här ser vi att staden har satsat mycket på idrott av alla arenor att döma. Vi installerar oss på rummet och längtar efter ett dopp i poolen. Tyvärr vädret sviker denna gång men i bassängen finns i alla fall vatten. Åt såsmåningom en middag som inte värd namnet. Så mycket mer händer det inte idag i övrigt. Vi säger hejdå till vårt sällskap och går till rummet men innan dess hinner jag ta några bilder med baseboll spelare från Cubas team. Imorgon blir ett besök i staden och därefter åker vi till Santa Clara.

2013-03-27, från Sancti Spiritus till Santa Clara. Vi åker direkt efter frukost till Manicaragua. Det blir inget besök i Sancti. Här åker vi båt på Hanabanilla sjö, den enda bergsjö på Kuba. Glider nu mellan Escambrays bergkedja där vi tar del av mycket vackra utsikter. Framme till lunchrestaurangen skulle vi få klättra upp ungefär 400 meter till toppen av kullen och dess bedårande, vackert ”Mirador”. Dick stannade därnere medan jag gick upp i sällskap av några sympatiska ”Latinos”, Argentinare, Uruguayaner och spanjorer. Speciellt en grupp tjejer från Madrid var mycket trevliga. Tillbaka åt vi en god lunch och väntade på båten som skulle ta oss tillbaka till Manicaragua. Åker vidare till Che Guevara mausoleet. Här var museet redan stäng och vi fick nöja oss med själva graven och kyrkogården. Vi ska förhoppningsvis göra ett nytt försök imorgon. Nu sitter vi på rummet på hotell Villa La Granjita och väntar på en väl behövlig sömn efter en god middag. Vi är dock litet kluvna då därute bjöds på en show. Imorgon väntar dock Varadero och sista 2 nätterna på ön.

2013-03-28, från Santa Clara till Varadero. Stämningen är så låg det bara kan bli. Jag känner mig mer och mer irriterad då vi har missat många tillfällen för att ströva runt i dessa fantastiska fina byar och Santa Clara, mitt kuba huvudstad, är inget undantag och det kommer vi snart att upptäcka. Vi har ju aldrig haft någon chans då vi har hela tiden blivit placerade långt utanför stadskärna. Det finns naturligtvis en mening med det då taxichauffören i vårt sällskap ska kunna förstås tjäna en slant genom att köra oss vart vi vill när väl har blivit kväll. Guiden dessutom verkar surare än någonsin. Hon måste ha fattat att hon inte kommer att få någon dricks av oss. Det är helt enkelt så att vi inte har några pengar. Det vi har kvar är precis 50 CUC som vi ska använda för att betala flygplatsavgifterna med. Anledning att pengarna är slut är fortfarande något som jag tyvärr inte kan gå in på. Gå runt i Santa Clara på kvällen hade varit självklart en höjdare då redan mitt på dagen ser det ut att vara ett mycket intressant och färgstarkt liten stad. Smala gator med vackra koloniala byggnader. Glada människor som trängs runt blomförsäljarna. Mår bra här men självklart har vi brådis som vanligt och måste vidare. Hamnar såsmåningom vid monumentet ”Armored Train” som är själva platsen för en rebell aktion under revolutionen. Till slut äntligen får vi besöka Che Guevara museet. Det var en lång kö men jag lyckades ta mig längst fram och således sparade vi massor med tid. Vi hade ju en lång väg kvar till Varadero och ville så klart komma fram så fort som möjligt. Vi skulle dock äta en god lunch innan. Det tog hela 3 timmar att avverka ett antal kilometer men väl framme runt 16:00 slösade vi inte tid och sprang bokstavligt efter incheckningen på vår resort Allegro till poolområdet för att utnyttja dem sista soltimmarna. Skönt bada efter en sådan jäktig dag. Här skulle vi inte bry oss om pengarna då vi har den så kallad ”All inclusive”. Japp ni har läst rätt. Det ska vara min första erfarenhet och säkerligen sista. Med vårt lilla gröna armband kunde vi ta oss och beställa mat och dryck överallt. Ganska praktiskt men det är en erfarenhet jag inte kommer att upprepa. Det var precis som jag trodde och i slutendan inget för mig. Nåväl snart dags för att bli påmind att vi befinner oss på en resort och således får vi både musikunderhållning samt en bra dansshow innan vi avslutar kvällen på diskot. Här träffar jag en rysk tjej, Katja och massor med Mexicanare som tyckte att jag var rolig. Ja vad annars, bjuder man på själv som jag gör blir man ganska populär till slut … på gott och ont:-)

2013-03-29, Varadero. Händer inte mycket här. Man går runt, badar, solar, äter, dricker och helt enkelt slappar av. Ibland är det väldigt skönt för att smälta av alla intryck och ladda om. I det här fallet ska vi snart flyga hem. Jag känner mig ganska nöjd även om det kunde har varit upplagt på ett litet smartare sätt. Jag erkänner att jag varit litet lat och låtit Kenzan göra hela jobbet. Ibland kan det dock vara helt ok tycker jag. Kvällen bjöd på en mycket fin vattenshow men diskot var tyvärr tomt. Lägger mig således tidigare än jag hade räknat med framförallt för att Katja var trött och orkade inte träffa mig. Jätte skönt trots allt då imorgon kommer inte att finnas utrymme för att slappna av. Vi flyger ju hem.

2013-03-30, nattflyg till Amsterdam. Vi blir tack och lov hämtade i tid. Morgonen ägnade jag åt att sola och andra för att göra annat. Hann säga hejdå till alla bekanta med Nadja i spetsen och äta lunch. Nu sitter jag på flygplatsen och en lång väntan står vid dörren. Jag bara hoppas att allting går som det ska och att det inte blir några förseningar. Ska vi ju åka vidare till Stockholm imorgon.

2013-03-31, Framme……
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet