Stöd Ukraina

Maderanns blogg

Fredag 28 Augusti 2009 - Göteborg

Kuba?

Man kan ju inte anklaga mig för att kludda och förorena cyberrymden alltför mycket eller i onödan... ;-)

Men nu är jag här igen.. och nu funderar vi på en resa till Kuba. Jag har aldrig rest så långt och ärligt talat gruvar jag mig. Så jag surfar runt på nätet och kollar om det är någon som skrivit nån reseberättelse från Kuba.
Men alla är ju såna där garvade, hysteriskt vana globetrotters som backpackar och bara tar en flygstol och ordnar resten på plats.
Sånt är inget för mig. Jag tänker åka med charter. Så det så. Men det är väl alltför simpelt för jag hittar inte en enda som har skrivit om den typen av resa. Suck...
letar vidare...
Dela med andra:    

Kommentarer
Maderann säger:
Hej Ellinor! Tack för tipset. Jag ska läsa dina artiklar i lugn och ro senare. Jag skummade bara lite nu.
Jag har ju bara varit till de "vanliga" svensson-ställena; playa ingles, magaluf, alanya, fig tree bay. Och bara åkt charter. Men jag trivs faktiskt med det. Jag har inget emot s.k turistställen och gillar tryggheten med charter. Huvudsaken är att komma iväg, bo på hotell, slappa och få uppleva sol och värme. Vilket vi inte är så bortskämda med här nuförtiden. När vi va på Cypern 2006 va första gången jag någonsin snorklade. Det va jättekul och nåt jag skulle vilja göra igen. Och gärna på Cypern igen. När vi va där åkte vi med en rallyresa för att se rally-VM, det blev inte så mycket sol och bad så vi har pratat om att återvända. Kruxet är ju att vi åker inte gärna från vackra Sverige under sommaren, trots skitvädret.
Vi vill helst åka dec, jan, feb och då är Cypern inget alternativ. Så plötsligt började sambon yra om Kuba och jag fasade. Jag är hysteriskt flygrädd och brukar dricka sprit för att klara de hittills korta resor jag gjort (jajaja, jag vet att alla säger att alkohol inte är nåt bra alternativ, men för mig funkar det :) Men en längre flygresa blir lite jobbigt att dricka så mycket alkohol och hålla igång ruset så länge ;-) Men ändå. Jag tänkte att nu f-n får jag skärpa mig! Livet är kort, och jag vill ju gärna se nåt annat än Kanarieöarna. Så jag började kika efter resa till Kuba. Upptäckte att det bara är ett bolag som flyger härifrån Göteborg, där vi bor. Så valmöjligheterna är inte så stora. Jajaja, jag vet att man kan boka från Oslo, Köpenhamn, Sthlm osv. men om ni inte förstått det än så är jag väldigt bekväm av mig. Och en av fördelarna att bo i Göteborg är just att det är nära till Landvetter och enkelt att ta sig dit. Jag vill inte krångla. Så det får bli Apollo. Och då kommer vi till det som jag egentligen surfade runt efter. Om någon annan har rest med Apollo. Om de tyckte att resan va värd priset. För det kostar väl onekligen mycket mer när man ska ha resan/hotell serverad på charter. Men som sagt, bekväm och vill ha flyg och hotell klart innan jag reser. Jag är alldeles för orolig för själva flygresan så jag behöver inte oroa mig för nåt mer. Och när det nu är första gången vi ska dra iväg lite längre får det va paket och klart. Sen när vi provat det kanske vi kan släppa charter-tryggheten i framtiden och bli lite mer äventyrliga. Men till dess får vi nog plugga lite spanska också.
Våra funderingar lutar mot att ta Apollos kombiresa med 3 nätter i Havanna och 11 nätter i Varadero. Om det är nån därute som har gjort den där resan, eller känner någon som har gjort det vore jag tacksam för lite recensioner. Nåja, jag letar vidare på nätet.
tjolahopp!
Postat 2009-08-28 14:01  Anmäl
Ellinor säger:
Hej! Jag var på Kuba i vintras och det var en spännande uppelvelse. Vi hade bokat flyg och boende för de två första nätterna och reste sedan på egen hand. Det är inte så svårt som man tror, men det kan vara en fördel att kunna lite spanska (men vi klarade oss med lösa fraser och ord).

Kolla gärna in två artiklar som jag skrivit för att få lite inspiration: http://www.reseguiden.se/artiklar/vinales-lantlig-charm-pa-vastra-kuba-597
http://www.reseguiden.se/artiklar/cayo-levisa-karibiens-oupptackta-parla-539

Lycka till med planeringen!
Vänliga hälsningar,
Ellinor
Postat 2009-08-28 13:15  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Kuba?
14 år sedan
hur gör man här då?
16 år sedan