Stöd Ukraina

Susabels blogg

Tisdag 15 Januari 2013 - Kuba

Kuba 14 december 2012 - 5 Januari 2013

Kuba har alltid varit en dröm och till min 35-årsdag blev det en sanndröm.

En fantastisk resa med inslag av både det riktiga Kuba, det rika Kuba, det fattiga Kuba och det turistiga Kuba hanns med. Allt från All Inclusive i Varadero, lyxhotell i Havanna till Casa Particulares i Cien Fuegos och Trinidad.
Tre veckor kändes för första gången alldeles för kort. Jag vill tillbaka och kommer åka tillbaka. Det bästa med Kuba är att man kan åka ensam om man väljer att bo hemma hos Kubanerna i så kallade Casa Particulares, då blir man liksom aldrig riktigt ensam.

Trinidad är en fantastisk liten by med ett torg fyllt av Trinidadbor, turister och Salsamusik varje kväll. En samlingsplats som blir ett beroende. När Salsabandet slutar spela framåt småtimmarna så är det dags att kliva in på discot. Ett disco mestadels fyllt av Kubaner. Romflaskorna flödar och folket är glatt! Glöm inte att titta upp i den stjärnklara himlen, då byggnaden saknar tak.
Vi stannade i Trinidad i 10 dagar för att det var så otroligt mysigt. Jag saknar det än idag.

Men så klart va inte allt fantastiskt. Det finns en hel del fattigdom och annan misär man gärna vill och inte vill se.

Att tänka på: Ge dricks. En medellön ligger på 80 SEK i månaden.
Ta med tvål, bläckpennor, färgpennor, leksaker, kläder och annat som du kanske inte har någon användning för. Det är stor efterfrågan på detta. I Havanna så frågade folk efter tvål och shampo. I Trinidad frågades det mest efter pennor. Och alla barn frågar efter godis. Det går att köpa stora godispåsar i affärerna, som för övrigt har ett väldigt svagt utbud, för ca 35 SEK.

Toalettpapper finns hemma i Casa Particulares, men på uteställena är det bra att ha med eget. Dock sitter det oftast en "toalettvakt" som vill ha mynt mot papper så visst finns det men ibland hittade man toaletter utan...

Kubanerna som har Casa Particulares vill gärna att du äter både frukost och middag hos dom. Gör du inte det så RISKERAR du att bli utbokad, trots att dom sagt att det är Ok att du bor fram till ett visst datum. Dom säger inte att det är pga middagen som du blir utslängd utan dom skyller på andra orsaker.

Generellt så är kubanerna ett mycket vänligt folk med mycket värme. Oavsett hur lite pengar dom har så märks det att musiken är en viktig del i deras liv. Och dom dricker Rom så som vi dricker vatten ha ha!

Jag skulle kunna fortsätta skriva en hel bok om detta fantastiska land men avslutar här. Om ni har några frågor så får ni gärna maila mig!

Viva La Revolución!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet