Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 16 Juni 2019 - Jerevan

Klarblå himmel.

Det är varmt och skönt också här i Jerevan, även om vi slipper de extrema temperaturer som var i trakterna kring Delhi. Omkring 30 grader håller sig dagstemperaturen vid här.

Jag glömde nämna i mitt senaste inlägg om den förvåning jag kände när vi flög igenom Iran och jag helt plötsligt fick syn på snöklädda berg mitt emellan Dubai och Teheran. Det hade jag inte väntat mig! Desto mer väntad är den syn av Mount Ararat som jag bjuds på varje dag när jag promenerar ned mot byn. Utsikten från militärmuseet är inte bara över staden utan några mil bort, på den turkiska sidan av gränsen ligger nämnligen berget där Noak ska ha strandat med sin ark. Det är lite disigt, särskilt så här på sommaren, så det går inte att ta några foton, men snön på toppen syns bra ändå.

Jag kom på att det finns två Republic Square i staden, så igår tog jag mig till det andra. Det är också det riktiga med liv och rörelse kring fontäner som kvällstid är upplysta i olika färger. Enligt uppgift ska det också spelas musik från fontänen, men det enda jag hörde under tiden jag var där var ett klockspel från en angränsande byggnad.

Alldeles i närheten ligger också "gamla stan", men det är ett besök man helt kan hoppa. Finns nämnligen inget kvar av den del av Jerevan som Sovjetregimen sparade i sin nybyggarmentalitet. De två kvarter som det gällde är numera så förfallna att man börjat riva och bygga nytt.

Mina tre dygn här i Jerevan börjar närma sig slutet. I morgon ska jag ta en 7-8 timmars bussfärd över till Nagorno Karabach för att se hur där ser ut. Bussarna börjar gå klockan sju på morgonen så min värd har lovat att köra ned mig till busstationen vid sextiden. Så det får bli en tidig kväll för mig. Men innan dess ska tjejerna på restaurangen fixa till lite Iransk middag. Mor och dotter kommer nämnligen därifrån.

Jag sitter just nu i en park nere i staden och avnjuter en pivo innan jag letar på en taxi upp till boendet. Har nyss skrivit några vykort, men eftersom det är söndag så får jag inte tag i några frimärken utan får sända dem när jag kommer tillbaka, om jag inte kan lösa det på annat sätt.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan