Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Tisdag 20 Januari 2015 - Kep

Kep, finna lugnet

Upp tidigt. Blev hämtad 7.30. Snurrig och förvirrad chaufför. I Kampot höll jag på att bli med till Vietnam, pga att han upplyser folk först när de är utanför bussen och då har långt ifrån alla tråcklat sig ur. Tips från coachen: innan du släpper folk informerar!!! Men efter in i buss., in med packning, ut ur buss, ut med packning, in i en tredje buss som var full innan jag klev ombord. Fick dela säte med en tysk. Hade väl en fjärdedel att sitta på. Men bara andas, Gunilla. Snart är du framme. Le.
Framme vid Kep stod tuktukarna på rad. Killen som körde mig, hans tuktuk var sponsrad av ett svenskt par som håller till här. han ska åka till Sverige och jobba och tjäna ihop pengar till sitt husbygge här.
Framme vid Le Kep Bungalow kände jag direkt av lugnet och bokade två extra nätter. 160 kr/natt inkl ac, frulle, wifi, fräsch pool. Nybyggt.
Hade cyklar till utlåning, så jag hittade Berta, en cykel som jag trodde jag skulle få en bra relation med. Men vi kom inte långt. Dumpade henne vid krabbmarknaden. Skrek som en stucken gris när jag ville bromsa och så började framhjulet vobbla. Så det blev till att gå istället. Inte mig emot. Gillar ju att vandra. Berta är numera historia. Ska inleda en ny relation i morgon.
Gick och gick, ca en mil drygt. Ända bort till Kep market. Tog det lugnt, stannade och njöt av allt det vackra, utsikten. Besökte en pagoda. Andlighet.
Kep är en liten pärla, om du söker lugn och ro. Party får du åka någon annanstans för att få. Här kommer andningen ner i skön nivå. Ta dagen som den kommer.
Stranden är inte jättestor, men fullt tillräcklig. Absolut ingen trängsel. I närheten finns små mysiga restauranger och fik. Koki serverade mycket got Espresso och så finns det ett franskt bageri med goda bakverk och matbröd. Deras fikonbröd, fantastiska
Finns många övergivna och förstörda hus, nästan ruiner. Kvarlevor från kriget. Samtidigt som det byggs mycket och vägar fräschas upp. Fina planteringar. När man ser ruinerna påminns man om det hemska som har hänt i Kambodja, under Röda Khmerernas skräckvälde. Det ligger inte så långt tillbaka i tiden.
Finns även många pampiga byggnader och statyer. Herregud, så många statyer. En del vackra, en del lite komiska.
Käkade mycket god mat i Kep, gillar man seefood är det paradiset och billigt. Du måste bara äta Fried crab with kampot pepper. Så fantastiskt gott.
Har ätit mat med kampot pepper varje dag, bara för att det är möjligt. Just Kampot Pepper är väldigt känt, framförallt i Europa och franska köket som använder den.
Tog en dagstur till Rabbit Island, tar ca 30 minuter med longtail över. Köpte biljett hos Anna Travel där hämtning/lämning ingår på hotellet. En mysig ö med några mindre, enklare resorts. Riktigt mysigt. Solande och badade. Som den rastlösa person jag är tänkte jag, du måste röra på dig och se dig omkring på ön.
Sagt och gjort, gav mig i väg längs en stig i mangroveträsket. Inte små smart, när man bara har flipflop på fötterna och råkade reta upp "några myror" . Vände illa kvickt efter några hundra meter. Shit, vad deras bett kändes. Ja, ja man lär sig något varje dag.
Käkade god nudelsoppa för 1 dollar, ganska överkomligt eller hur :-) Rabbit Island är definitivt värt ett besök. Kan tänka mig att det är en skön stämning där på kvällarna när alla dagsturister gett sig därifrån och man får ha ön för sig själv.
Var och vandrade i Nationalparken en dag. tänkte ta en vanlig liten runda. Som i mitt fall aldrig blir en vanligt, liten runda. För jag har förmåga att hitta de mest otillgängliga alternativen. Här var det inget undantag. Hittade en alternativ stig som skulle leda mig till ett djungeltempel och meditationscenter. Självklart tog jag den vägen. Ganska bra stigning till att börja med och när man väl kommit en bit på väg så är det ju inte läge att vända om. Bara bita ihop, gilla läget. Tur det fanns lianer som man kunde hålla sig i. Men det var värt det när jag helt plötsligt, in the middle of nowhere kom till detta tempel. Mäktigt. Det var öppet så jag knallade in och kände av stämning, andlighet.
Då var det bara vägen tillbaka tänkte jag muntert. Hade hunnit dricka upp allt vatten. Kom så till ett hus, som såg ut som ett mindre hotell. Jag knallade in och frågade om jag kunde köpa vatten. Bortgjord, privat villa som ägdes av en fransman. Denne fransman bjöd på vatten och även skjuts hem i sin Lexus. Han tyckte att jag gått tillräckligt. Bara att tacka och ta emot.
Nationalparken rekommenderar jag. Vackert, tyst. Håller man sig till den normala vägen är det en skön promenad. Ta med tillräckligt med vatten :-)
Mina 4 nätter på Le Kep Bungalows led mot sitt slut. Skönt att vara utvilad inför nästa äventyr. Phon Penh väntar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet