Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Måndag 17 December 2007 - Cape Canaveral

Kennedy Space Center 2007-12-17

Åkte till Kennedy Space Center. Rymdfärjan Atlantis skulle skjutas upp först 6/12 men det flyttades till slut till 10/1. Atlantis står dock kvar vid plattformen. Jag tog därför en close up tour, en busstur ut till uppskjutningplattformerna. Man gör också ett stopp vid VAB, vehicle assembly building. På vägen fick vi en skymt av en av de 5000 alligatorerna i området, eventuellt död dock, samt en bald eagle. Om jag minns rätt finns det kring 75 bald eagles där. Man kan också se ett par stora örnnästen högt uppe i träden.

Så himla nära Atlantis kom man ändå inte. Bussen åkte till launch pad 38 från vilken man ser baksidan av rymdfärjan som står på pad 39A. Det vill säga, man ser de tre bränsletankarna och inget av själva färjan.

Kollade också in en hel del annat man kan ta sig an på KSC; rocket garden med gamla raketer, simulerad uppskjutning och Saturn V-raketen m m.

På det hela taget en mycket bra dag! Susan ville inte vara med inne på KSC för övrigt, och hon har ju varit där ett antal gånger, men jag träffade en trevlig tjej från Ottowa som också reste ensam, så vi umgicks under dagen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan